Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 225
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE GEMEENE GRATIE.
217
door de Gemeene Gratie geschapen toestand wortelt nu, en
In dien
met zulks als het voornaamste resultaat, de opkomst van het Staatkundig volkeren,
zich
gelijk
gezag
aankomt,
hierbij
is,
dat niet
nu maar,
is
of er al
om
over een machtmiddel,
de doodstraf. Zulk een gezag nu
kwamen
en voorts beschikt
stelt,
gezag weerstaat,
dit
is niet
menschen
alle
d.i.
door vrijheids-
des vereischt, door toepassing van
en
persoonsaantasting
Al
niet een volstrekt
zich te handhaven, desnoods door vernie-
menschen
tiging van wie onder
of verdrag.
dan
alleen voor den enkelen mensch, maar ook vooralle
vormen der menschelijke saamleving recht en wet
berooving,
in
De hoofdvraag, waar-
het kader van zijn wereldorde, ontwikkeld heeft.
op het
staatkundig leven
dit
de leiding van Gods voorzienig bestel,
onder
gezinsleven
het
uit
onderscheiden
der
leven
op
te richten
er
saam
door overeenkomst
nog zou-
toe overeen,
missen, om met elkaar af te spreken, dat in zeker A het recht zou hebben om B te dooden. De mensch uit zichzelf mag geen doodslag begaan, en ook alle menschen saam missen daardoor elk recht, om bij afspraak de doodstraf te verordenen.
den
ze
recht
elk
bepaald geval
Evenmin kunnen de menschen
om
een burger van
We
komen hierop
doodslaan, is
elk
recht,
zijn vrijheid te
terug,
maar
niet
stelen,
zult
Gij
om
ooit
afspraak aan wien ook het recht geven,
bij
berooven
hem
zijn
contract
of
Valt alzoo alle verdragsmogelijkheid hier weg, dan
deze
twee
heilige
over,
zeden
zich
waardoor
orgaan
instelt,
Wie nu
het eerste kiest,
saamleving,
God
saamleving
tot
zijn
komt
waarbij
en overmacht beslist, het
om
een gezag
toeeigent, of te wel dat het
lijke
af te
al
zulks blijft
wat mensch te
gedoogen.
slechts één van
d.i.
is,
al
zulks te doen, met geweld
die krachtens scheppingsrecht een
Goddelijk gezag
zal
gehandhaafd worden.
uiteraard tot een constitutie van de
van recht geen sprake tot
dierlijke,
is
lijke
in
Op
dit
mensche-
en alleen geweld
een nedertrekking van onze menschelijke tot
een
te
niet
doen van de zedelijke
rechtsfactoren, en tot een onduldbare zelfverlaging van onze existentie.
nemen.
zult niet
dat een geweldenaar tegen alle hooger recht en
of
in,
goed
geboden: Gij
ontnemen aan
enz.,
afspraak
bij
of
de Sinaitische
standpunt toch
is
mensche-
er geweldenarij niet enkel
den aanvang, maar gaat deze geweldenarij steeds door, en zou ook
nog op de vraag: Waarin rust het gezag van den magistraat? geen ander antwoord zijn te geven, dan in overmacht. En wel met
nu
dien verstande, dat een ieder, die dorst en kon, onbetwistbaar recht zou
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 225](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's