Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 274
DR.
252
Om
KUYPER ALS GELEERDE.
moet de ontwikkeling van het denken momenten worden nagegaan. dit te zien
om
de hoofd-
twee beginselen werken,
In ons cultureele leven zien wij steeds
die zich telkens breeder ontwikkelen, zich
nigen
in
soms schijnbaar veree-
dan telkens weer met nieuwe kracht zich tegenover elkaar
Christendom en het Humanisme. De kiemen van deze twee beschouwingen liggen
te stellen: het
in het leven
geestelijke voorouders, de Israëlieten en de Grieken. Zij
onzer
houden
niet
op zich telkens weer op nieuw te ontwikkelen als de groote krachten voor ons denken. Alles wat na hen kwam, is niet anders dan de ontwikkeling van dezelfde grondgedachten maar in verschillende phasen, naar gelang in de menschheid alle geestelijke kiem tot ontHet Christendom geeft de beschouwing van de plooiing komt.
—
Schepping der wereld en daarmee de schepping van den mensch tweeheid van
(in zijn
Christus
in
om
in
ziel
en lichaam) den zondeval en de verlossing
de wederkomst des Heeren
te
komen
de
tot
wederopstanding en het herboren worden der geheele schepping.
Het Humanisme staat daar
tegenover.
lijnrecht
schepping leert het de evolutie; tegenover den
mensch, den normalen mensch,
zij
het
in
Tegenover de zonde gevallen
met tekortkoming en on-
volmaaktheid, tegenover den door Christus geredden en gezaligden zondaar, den een inwendig proces doorlevenden en zoo tot weder-
geboorte komenden mensch, terwijl niet geloofd wordt einding
bij
de wederkomst des Heeren, maar
dat het einde er telkens
is,
slechts
om
in
de vol-
men daartegen
stelt
den levensgang op nieuw
te
beginnen.
Deze leeringen vinden haar eerste ontwikkeling in het Middeleeuwsche Christendom en het Humanisme der Grieken, en dit in Het ideaal der die mate dat zij een zuivere antithese vormen. Grieksche
wereldbeschouwing
is:
geidialiseerde
menschelijkheid,
menschelijke schoonheid en schoone menschelijkheid. Dit komt
op
elk
kunst
terrein
—
het
uit
waarop de Grieksche geest zich beweegt, in elke meest in zijn plastiek maar ook in zijn staatkunde
in zijn religie, in zijn philosophie.
Tegenover de wing der Grieken
schoone harmonische wereldbeschoude transcendente wereldbeschouwing van
verleidelijk stelt zich
het Middeleeuwsche Christendom, dat niet een humanistisch beeld
van schoonheid
uit
eigen ziel dicht
om
het te leggen op de wereld
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 274](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's