GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 26

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

AD VALVAS — 10 SEPTEMBER 1976

Vormingsprojekt over sex, relaties en maatschappij 1968: Nixon, Black Power, Kent, Berkeley, Berlijn, Parijs. En: Wiebe Braam stelt Zaken ter Diskussie. Braam, een eenvoudig student, stuurt een brief naar het kampusblad Vilenpraat te Amstelveen. Wat beweegt hem? Wel, in het reglement van de S S H (stichting studentenhuisvesting) stond een bepaling dat voor logiesverlening toestemming van de een­ heidsnestor vereist was. Er ontbrak een bepaling in het reglement, die het ontvangen van bezoek van de ene sexe door de andere gedurende „bepaalde uren" verbood. Om deze grove nalatigheid goed te maken, deed de S S H aan alle bewoners van Uilenstede een schrijven toekomen waarin duidelijk gemaakt werd, dat de mogelijkheid tot logiesverlening alleen bedoeld was voor het laten overnachten van iemand van de eigen sexe. Zeer bepaald — zo stelde de S S H — is hierbij niet gedacht aan de mogelijkheid dat een vrouw een man bij zich laat overnachten, of een man een vrouw. Afgezien van de verrassende positieve diskriminatie ten aanzien van onze homofiele medemens — aldus Wiebe in zijn in­ gezonden brief — een onaanvaardbare vorm van bevoogding. Wiebe drong tevens aan op de be­ vestiging van een middelendepot van leden van de NVSH, het COC, ontrust? Geschikt? Hoe dan ook: de SSH creëerde (zoals dat gaat) een Kommissie Ad Hoc. Deze kommissie moest niet alleen het voorstel behandelen of er een middelendepot op Uilenstede zou komen, maar het behoorde ook tot haar taak de Achtergronden van een Dergelijk Voorstel in haar be­ schouwingen te betrekken. De Zaak kwam aan het rollen. De kommissie toog aan het werk: het was niet makkelijk! Tenslotte kwam er een rapport uit compleet met Meerderheids­ en Minder­ heidsstandpunt.

'Damesbezoek' De meerheid van de kommissie was van oordeel dat ten aanzien van „damesbezoek" en logiesver­ lening geen verdere bepalingen in het reglement moesten worden opgenomen. (Over „herenbezoek" geen woord! Kon men zich toen nog niet voorstellen dat ook een vrouwtjesstudent wel eens een mannetje naar haar kamer lokt?) Verder stelde de kommissie dat de Vrije Universiteit medewer­ king moest verlenen aan een on­ derzoek naar het sexuele gedrag en de opvattingen hierover van studenten. Zij was nl. van mening dat men bij het treffen van voor­ zieningen als b.v. schriftelijke in­ formatie aan studenten en het in­ stellen van regels in Uilenstede vrijwel in het duister tastte m.b.t. de behoeften en opvattingen bij de studenten zelf. De SSH nam de conclusie t.a.v. de rlegementsbepaling en het houden van een bezoek op Uilenstede over. Aldus geschiedde. Gealarmeerd door de resultaten hiervan deed men — uit preventieve overwe­ gingen voor wanneer tóch — een brochure het licht zien over anti­ conceptie.

'Het' 1973: Watergate, ChUi, Itt, oliecrisis En: Onderzoekresultaten van vor­ singsexpedities naar de Student als Sexueel Wezen in Leiden, Delft, Nijmegen en Uilenstede zijn bekend. Voorlichting bleek nood­ zakelijk. Ook kwam men tot de ontdekking dat sex niet alleen

met voorbehoedsmiddelen te ma­ ken heeft, maar ook met relaties en beleving. De studentenwelzijnswerkers aan de Nederlandse universiteiten, moe van steeds dezelfde vragen, problemen, „ongelukjes" en on­ wetendheid, besluiten een preven­ tief programma te maken. Het programma bestaat uit een audio­ visueel deel (een diaserie met ge­ luidsband), genaamd „HET". Hier­ in komen een aantal studenten aan het woord die iets vertellen over hun ervaringen en opvattin­ gen op het gebied van sex en rela­ ties. Tevens wordt informatie ge­ geven over anti­conceptie. De bedoeling van de serie is een aanzet te geven tot denken en dis­ kussiëren over de eigen opvattin­ gen over en beleving van sex en relaties. Daarnaast werd nog een voorlichtingsboekj e samengesteld, getiteld „Alleen of niet alleen, daar gaat het om". Vele universi­ teiten en hogescholen schaften zich de diaserie aan. Door tot nu toe onopgehelderde redenen deed de VU dit niet. De voorloper van het vormings­ centrum VU, de disputorenraad, was het niet eens met deze gang van zaken en meende dat men ook aan de VU niet voorbij mocht gaan aan deze problematiek. Zij leen­ de de diaserie van de GU en zette zelf een programma op rond het thema. De twee avonden ( de eerste: ver­ toning diaserie „HET", met na af­ loop diskussie. De tweede: forum van lieden van de NVSH, het COC, een studentenarts en dito psycho­ loog) trokken veel belangstelling. Omdat dit programma duidelijk in een behoefte bleek te voorzien en het gewenst leek zo vroeg mo­ gelijk met preventie en voorlich­ ting te beginnen, werd het pro­ gramma opgenomen in de sociale introduktie 1974. En met succes, blijkens de resultaten van een evaluatie­onderzoek. Het geheel leek voor herhaling vatbaar. Helaas lukte het de disputoren­ raad niet een bestuurslid aan te trekken die het projekt wilde voortzetten. Wat nu, moesten de behaalde resultaten verloren ga'an? Neen, het Zaad der Voorlichting had inmiddels wortel geschoten aan de VU. Een aantal studenten, die tijdens de sociale introduktie als diskus­ sieleider gefunktioneerd hadden.

vonden het geheel zodanig zinvol, dat ze de organisatie van dit on­ derdeel voor de sociale introduktie 1975 op zich namen. De aldus ont­ stane werkgroep student­sex­rela­ tie werd participant van de dis­ putorenraad en ging aan de slag. Maar zij niet alleen.

'Alleen of niet alleen' „Alleen of niet alleen, daar gaat het om", de voorlichtingsbrochure die aan de eerstejaars uitgereikt zou worden tijdens de sociale in­ troduktie, kon geen genade vinden in de ogen van een aantal univer­ siteitsleden. De zaak werd aan­ gekaart in de universiteitsraa'd; De Voorlichter wikt, de Raad be­ schikt. Op het laatste nippertje toch nog ten goede. Na een emo­ tioneel debat wordt toch een op­ lossing gevonden. Het programma kan doorgaan, de brochure uit­ gereikt worden, het geheel gecom­ plementeerd met enkele PSVG­ folders. Naast de organisatie van het pro­ gramma­onderdeel in de introduk­ tie, had de werkgroep zich ook ten doel gesteld de voorlichting aan de VU te institutionaliseren. Deze mocht niet meer alleen van vrijwilligers afhangen, maar er moest een vaste basis komen. Deze werd gevonden bij het Vormings­ centrum VU, dat vanaf het begin

van dit jaar de verantwoordelijk­ heid voor de verzorging van de voorlichting op zich heeft ge­ nomen. Er kwam een eigen begroting, speciale medewerkster om de werkgroep te begeleiden etc. Ook dit jaar werd weer het program­ ma­onderdeel student­sex­relatie in de sociale introduktie verzorgd.

de makers — met die beperking dat het belicht wordt vanuit de individuele ervaring.

Op de geluidsband komen enkele studenten aan het woord, die een momentopname van zichzelf laten zien, die weergeven hoe zij zich­ zelf ervaren in relatie jnet allerlei anderen in hun omgeving óf met die ene waar hij of zij een speciale relatie mee heeft. Met de serie wordt beoogd de Wat gebeurt er nu? een uitnodiging Vanuit het vormingscentrum VU kijker/luisteraar aan te bieden, stil te staan, alleen hebben we nu ook een projekt op­ of in gesprek met anderen, bij zijn gezet, gericht op de gehele stu­ eigen situatie, zijn eigen plaats dentenpopulatie, zowel van de in relatie met mensen om hem VU als de VLVU. En wel in de heen, waarin mogelijk veranderin­ vorm van werk­ en gespreksgroe­ gen aangebracht worden. pen waarvoor we de lezer hierbij Na afloop kan jekunnen napraten van harte uitnodigen. De werk­ over de serie en je wat opgeven voor en gespreksgroepen gaan over alles een werk­ of gespreksgroep. (Ook wat te maken heeft met sex, rela­ als je niet naar de openingsmani­ ties en de maatschappij. Want sex festatie wilt of kunt gaan, kan je heeft niet alleen te maken met je met behulp van onderstaande voorbehoedsmiddelen, relaties en bon opgeven voor een werk­ of beleving, maar ook met de maat­ gespreksgroep.) schappij. Het geheel start met een openings­ Hieronder volgen de diverse werk­ manifestatie op dinsdag %S septem­ en gespreksgroepen. Er is voor elk ber om 20.00 uur in het Hoofd­ wat wils. Als je het ziet zitten: gebouw. Het zaalnummer staat doe mee. Als je het niet ziet zitten: op het bord in de hal. Daar wordt doe dan vooral mee? de diaserie „Alles goed, vraag­ Joke Donk (medewerk s ter teken" vertoont, weer een pro­, vormingscentrum VU) en dukt van noeste welzijnswerkers. Maurits Groen (werkgroep „Alles goed, vraagteken" handelt over het thema „relaties" — aldus student-sex-relatie).

Werk- en gespreksgroepen Onder werkgroepen worden verstaan groepen studenten (van verschil­ lende jaren en faculteiten) die zich bezig houden met de bestudering van een bepaald onderwerp op het gebied van sex, relaties en maat­ schappij aan de hand van literatuur. De werkgroepen worden begeleid door ouderejaars studenten, die de functie hebben van discussieleider/coördinator. Een werkgroep zou zijn aktiviteiten kunnen afronden met het schrijven van een paper over het door hen bestudeerde onderwerp. Tijdsduur: afhankelijk van deelnemers, in ieder geval niet langer dan één studiejaar. Onder gespreksgroepen worden verstaan groepen studenten (van ver­ schillende jaren en faculteiten) die over een bepaald thema op het gebied van sex, relaties en maatschappij dat hen interesseert, willen praten. Het accent ligt op het praten over dingen vanuit een persoon­ lijke betrokkenheid en behoefte, ze zijn echter niet als therapiegroepen bedoeld. De groepen worden begeleid door ouderejaars studenten. In een aantal groepen wordt gesproken naar aanleiding van een bepaald boek. Het is de bedoeling dat de deelnemers dit dan aanschaffen. Tijdsduur: 5 bijeenkomsten. De werk­ en gespreksgroepen starten begin oktober. Je kunt je opgeven met behulp van onder­ staande bon. Een werk­ of gespreksgroep start slechts als zich voldoende deel­ nemers opgeven: het is dus ver­ standig naast een eerste keuze ook een tweede op te geven. Ook kun je je persoonlijk opgeven op de openingsmanifestatie van dit project, op dinsdag 28 septem­ ber om 20.00 uur in het Hoofd­ gebouw waar de diaserie „Alles goed, vraagteken" over relatie­ vorming vertoond zal worden. Daar kun je ook kennismaken met de begeleiders/sters van je groep. Voor ons is het handiger als je je van te voren opgeeft. Je krijgt bericht waar en wanneer de eerste bijeenkomst van je groep plaats vindt. De daarop volgende bijeenkomsten worden per groep in onderling overleg vastgesteld. Onder elke werk­ en gespreks­ groep staan de namen en telefoon­ nummers van de begeleiders, hun kun je opbellen voor nadere in­ formatie.

Werkgroepen Werkgroep film/dia Het idee een werkgroep te vormen met het doel een visueel product te maken, dat bruikbaar is als inleiding tot gesprekken over sek­ sualiteit in een kontekst als b.v. de sociale introductie, is geboren uit onvrede met het momenteel gebruikte materiaal. Over de vormgeving van dit am­ bitieuze plan zijn de konkrete ideeën nog vaag, maar de vluchtig onderzochte mogelijkheden lijken legio. In samenwerking met het audio­ visuele centrum aan de VU, de Filmakademie of zeUs de NOS

moet het mogelijk zijn iets goeds te maken. Kortom: er moet iets gebeuren, wat precies is nog onduidelijk, veel lijkt mogelijk en tot nu is er weinig anders dan dit verhaaltje. Er moet nagedacht worden over wat er gemaakt gaat worden, hoe dat georganiseerd wordt (wie schrijven een scenario, wie filmen, wie spelen, e.d., hoe alles georga­ niseerd wordt i.v.m. de financiën). Tijdsplanning: het voorbereidende werk moet eind december afge­ rond zijn, daarna moet de reali­ sering van start kunnen gaan. Welke efficiënte doordouwer durft? Klaas Postema, Kattenburgergracht 11, tel. 234281. Maurits Groen, Uilenstede 461­12, tel. 455001.

Gespreksgroepen Werkgroep sexualiteit en maatschappelijk kontekst Het thema van deze werkgroep is o.a. gekozen om één van de doel­ stellingen van de werkgroep SSR mede te realiseren, nl. te bestude­ ren in hoeverre en op welke wijze de maatschappelijke kontekst be­ palend is voor de beleving van en het ontstaan van problemen en seksualiteit. Het is de bedoeling dat de werk­ groep zich door het bespreken van eerder zelf gemaakte uittreksels met discussiepunten verdiept in deze problematiek; ter afsluiting wordt er dan een paper geschre­ ven waarin de behandelde schrij­ vers besproken worden en de dis­ cussieresultaten weergegeven. Het paper kan dan weer dienst doen als uitgangspunt voor een over het onderwerp te organiseren avond voor belangstellenden. Ook zou kunnen worden gedacht aan

het uitnodigen van sprekers en het draaien van b.v. „Het wonder van het organisme", een film die gemaakt is naar ideeën van Reich. In concreto denken we te begin­ nen met een vrij eenvoudig boek­ je: „Erotiek in de lage landen". Daarin wordt de geschiedenis van het sexuele beleven onzer voor­ ouders op boeiende wijze verhaald. Daarna willen we het hoofdwerk van Malinowski behandelen, waar­ in een uitgebreide beschrijving gegeven wordt van een primitieve maatschappij die in de overgangs­ fase van het matriarchaat naar het patriarchaat verkeert. Malinowski vormt o.i. een goede inleiding en aciitergrond voor het bestuderen van werk van Reich, Engels, Mar­ cuse en Van Ussel, die we vervol­ gens aan bod willen laten komen. Zoals je merkt zijn we van plan stevig van leer te trekken. We stellen het verder dan ook op prijs wanneer de leden van de werkgroep enigszins op de hoogte zijn met de psychoanalyse en het marxisme (maar laat je hierdoor echter niet te vlug afschrikken!). We wachten vol ongeduld op je aanmelding. Tot ziens bij de openingsmanifes­ tatie! Joke Donk, Talmastraat 211, tel. 795633. Maurits Groen, Uilenstede 461­12, tel. 455001. Werkgroep seksuele opvoeding Het is de bedoeUng van de werk­ groep om met elkaar literatuur door te nemen over invloeden en gevolgen die seksuele opvoeding of niet­opvoeding kan hebben op levenshouding en relatie tot ande­ ren en op de maatschappijvisie van mensen. Al naar gelang de interesse der deelnemers zouden we een keuze kunnen maken naar bepaalde the­ ma's binnen dit algemene onder­ werp, b.v. anti­authoritaire opvoe­ ding, de functie van scholen bij seksuele opvoeding. We zouden onze aktiviteiten even­ tueel kunnen afronden met het schrijven van een paper. Hoewel de groep in principe is opengesteld voor iedereen, richten we ons in het bijzonder op peda­ dagen en psychologen. Zij zullen later in hun beroepspraktijk met deze problematiek geconfronteerd worden en helaas wordt er in hun studie weinig aandacht besteed

Vervolg op pagina 7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's

Ad Valvas 1976-1977 - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Ad Valvas | 440 Pagina's