GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Goddelijke eer.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goddelijke eer.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 15 Mei 1903.

Onze Roomsche polemici zijn er als de kippen bij, zoodra een graantje antipapisme te ontdekken valt.

Zoo de heer B., die ons de volgende vraag voorlegt naar aanleiding van een artikel over het gewaande „Afgodsbeeld", dat de Vrije Universiteit er op na zou houden:

Zeer geachte Redactie!

Naar aanleiding van hetgeen ik lees in uw No. van 3 Mei, onder het opschrift Afgodsbeeld, verzoek ik u beleefd doch dringend, mij te willen mededeelen, waar of wanneer ooit door iemand ter wereld aan een Mariabeeld of crucifix goddelijke eer werd bewezen.

Met de meeste achting,

Uw dw.

Utrecht, i Mei 1903.

De heer B., houde ons ten goede, dat wij op deze polemiek niet ingaan.

Vooreerst niet, omdat de vraag onjuist is gesteld.

Door ons was alleen gezegd, dat onze Gereformeerde vaderen zulk een afkeer hadden van beeldenvereering, dat zij zich liever dood lieten martelen dan Goddelijke eere aan een crucifix te bewijzen.

Natuurlijk was dit gezegd van uit hun standpunt. En dat onze Gereformeerde vaderen de eer, die de Roomsche Kerk van hen eischte voor het beeld van Maria of het crucifix, weigerden, omdat zij daarin een afgoderij zagen, zal zelfs de heer B. niet ontkennen.

En ten tweede niet, omdat de heer B. hier vraagt naar den bekenden weg.

Wij weten uitnemend goed, dat de Roomsche dogmatici onderscheid maken tusschen doulia en latreia en daarmede trachten te ontkomen aan de klem van het tweede gebod. De eer aan de beelden bewezen is volgens de Roomsche Kerk geen Goddelijke eer en geldt niet het beeld, maar den persoon dien het beeld voorstelt.

De Gereformeerden hebben hierop echter steeds geantwoord: i". dat deze schoolsche onderscheiaing in de Schrift geen grond vindt; 2''. dat ze voor de practijk niets baat; 3". dat op dezelfde wijze de heidensche afgoderij en de vereering der kalveren bij Israël kan worden goedgepraat.

Feit is, dat de Roomsche knielt voor Mariabeeld en crucifix ea deze eer aan geen beeld en a^n geen schepsel mag bewezen worden.

Gij zult den Heere Uwen God aanbidden, Hem alleen, blijft het onwankelbare woord van Christus, waarop heel deze Roomsche practijk schipbreuk lijdt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 mei 1903

De Heraut | 4 Pagina's

Goddelijke eer.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 mei 1903

De Heraut | 4 Pagina's