GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAASCHFEEST.

O dag van heil, o dag van vreugd Die al Gods kinderen verheugt; Zij Gods genS. geprezen! Komt, heffen wij het feestlied aan: De Heer is waarlijk opgestaan. En uit den dood verrezen. De Heiland, de Overwinnaar leeft Die ons het eeuwig leven geeft.

Wat menschentong, wat eng'lentaal Kan zulk een volle zegepraal Ooit naar waardij bezingen? Maar eeuwig dank en eer en lof Zij Christus, hier geroemd in 't stof Als in der heem'len kringen, Geev' elk den Overwinnaar eer: Hij velt de macht des doods ter neer.

Halleluja! Het is volbracht. Gij deedt, o Heer, voor ons geslacht Een bron van heil ontspringen, De zwarte nacht des doods verdween. De blijde dageraad verscheen. Nu laat ons vroolijk zingen. De Heer ontneemt aan 't graf zijn buit. En treed als Overwinnaar uit.

De Heer is waarlijk opgestaan! Heft weer dat oude feestlied aan: Hij schenkt ons 't eeuwig leven. Wat leed of smart ons hier nog wacht. Voor wie gelooft, is ook de nacht Des doods met Ucht doorweven. Looft Hem die ons dat heil bereidt. Hem liefde en dank in eeuwigheid!

DE HOOFDZAAK.

Eeiüge jaren geleden bevond zich een prediker van het Evangelie op een stoomboot die van Oost-Indië naar Europa ging. Onderweg kwam een heer aan boord uit Britsch-Indië. Hij was geen Europeaan, maar behoorde tot de vele aanzienlijke en geleerde inlanders aldaar.

De prediker en de Indiër maakten spoedig kermis met elkander. Het bleek dat de laatste op reis was naar Europa om daar nieuwe kennis en wetenschap op te doen. Hij was geen heiden meer, daar hij reeds lang had ingezien, dat het heidendom verwerpelijk is. Evenmin echter wilde hij iets van het Christendom weten. Hij zeide ronduit tot den leeraar, dat alle geloof dwaasheid en alle godsdienst slechts een bedenksel was.

De ander trachtte vergeefs hem van zijn dwaling te overtuigen. Toch scheen de geleerde behagen in de gesprekken te vinden. Op zekeren dag riep hij uit:

»Ik zou gaarne gelooven gelijk gij, maar hoe weten wij dat het waarheid is, dat er eenander leven is dan dit en een andere betere wereld dan deze ? Laat er iemand komen die aan de overzijde geweest is, en wedergekeerd ons vertelt hoe het daar is en hoe wij er komen kunnen, dan zal ik gelooven. Maar zulk een is er niet".

ïGij vergist u" sprak de zendeling, »luister wat de Bijbel zegt". En hij las voor de woorden van den Heere Jezus uit Openb. 1.

Ik ben de Eerste en de Laatste, en die leeft, en Ik ben dood geweest, en zie Ik ben levend in alle eeuwigheid.

j> Mag ik dat Boek ook eens inzien ? " vroeg de ander die den Bijbel slechts zeer oppervlakkig kende. Hij nam het boek mede, las het met aandacht en werd tot in de ziel getroffen.

Hier vond hij nu wat hij verlangd had. Het getuigenis van een die wedergekeerd was van gene zijde des grafs. God zegende de lezing van het Woord aan zijn hart. De leeraar werd hem daarbij tot een gids. En toen zij Europa bereikten was de geleerde Indiër niet meer dezelfde als vroeger. Hij leerde tot groote blijdschap van zijn vriend, den verrezen Heiland kennen en hefhebben. Later naar zijn vaderland teruggekeerd, bleef hij ook daar de goede belijdenis getrouw.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 april 1914

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 april 1914

De Heraut | 4 Pagina's