GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 15

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HERINNERINGEN

De eerste twee studiejaren waren geheel gevuld met colleges en practica. In het derde jaar mocht je eindelijk een beetje met 'de grote jongens' meedoen. Dat jaar was gevuld met vier cursussen van ongeveer twee maanden elk. In deze derdejaarscursussen werd je langzamerhand opgevoed tot zelfstandig wetenschappelijk onderzoeker. Het cursusjaar startte begin september met plantenfysiologie. In diezelfde tijd vond ook de zogeheten groentijd van de studentenver16

enigingen plaats. Daar kon je dus niet aan meedoen. Voor je dispuutgenoten met een andere studie, gewend als ze waren om pas tegen half oktober het eerste college te gaan volgen, was dit volstrekt onbegrijpelijk en verwerpelijk. Zelf zat je er niet mee: zo leuk was die groentijd nou ook weer niet. Tijdens die eerste cursus leerde je veel technieken en bepalingen. Vooral de bewerkelijke Warburgapparaten (voor het meten van respiratie) gaven voldoening. Dan volgde de cursus histologie. Om voor mij nog steeds onbegrijpelijke redenen was die niet verplicht. Als je niet van plan was een histologisch onderwerp te bewerken, dan hoefde je de cursus niet te doen. Niemand maakte van deze gelegenheid gebruik. De derde cursus was gewijd aan het isoleren, opkweken en determineren van schimmels. Uit deze cursus herinner ik me vooral het steriliseren van de werktafel met brandende alcohol. Mijn jaargenoot Nico Klungel vond het steriliseren een mensonterende verspilling. Je kon de alcohol veel beter zelf verwerken. Op een mooie achternamiddag maakte hij van een liter pure (96%) alcohol met slechts een bewijsje water, suiker en rum-essence een heerlijk geurende drank. Om alle suiker op te lossen moest het goedje worden verwarmd. Om 17.15 uur hadden we nog een college plantensystematiek. We dronken even snel het nog warme natuurproduct van Nico op. Lacherig kwamen we de collegezaal binnen, gingen zitten en vielen vrijwel direct in slaap. Dan tot slot de cursus dierfysiologie. Hier werd het grote verschil tussen botanici en zoƶlogen duidelijk gemaakt. Werd er in de cursus plantenfysiologie de nadruk gelegd op precisie en netheid, bij de dierfysiologie stonden eigen initiatief en originaliteit voorop. 'Een ieder deed wat goed was in zijn ogen.' Tijdens deze cursus werd er ook gewerkt met radioactief materiaal. Na dit drukke cursusjaar, waarbij je zeer intensief met je jaargeno-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's

Levend onderzoek aan de Vrije Universiteit - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 168 Pagina's