GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 179

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 179

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WISKUNDE

EN I N F O R M A T I C A !

SAMEN

ÉÉN?

opbouw en verdeling van de personeelsformatie, de organisatie van het onderwijs (en in het bijzonder van BWI) en het onderzoek omvatten. In de commissie hadden Kaashoek, Tanenbaum en (namens het faculteitsbestuur) J.C. van Vliet zitting; voorzitter was emeritus hoogleraar geneeskunde P. G. Smelik. 34 De strategiecommissie was van mening dat de faculteit weinig meer was gebleken dan de vereniging van twee vakgroepen, die een verschillende geschiedenis, cultuur en vaak strijdige inzichten en belangen hadden. Daarbij kwam nog dat de financiële middelen van de faculteit geen recht deden aan de taken waarvoor men zich gesteld zag. Zo bleef de personeelsformatie achter bij de toenemende studentenaantallen. Verder was de verdeling van de middelen tussen Wiskunde en Informatica in wezen achterhaald en leidde dit tot problemen bij het onderzoek van Informatica. 35 De commissie wilde de bestuursstructuur in de faculteit zo aanpassen dat het denken in vakgroepen werd doorbroken en problemen faculteitsbreed konden worden aangepakt: het bestuur moest een andere samenstelling krijgen en de facultaire wetenschapscommissie moest anders gaan functioneren. Ook moest een onderwij scommissie worden ingesteld, die zou gaan zorgdragen voor de coördinatie en integratie van de studieonderdelen binnen de faculteit. Voor de afzonderlijke opleidingen moesten opleidingscommissies worden ingesteld. 36 Het rapport van de strategiecommissie bevatte ook toekomstvisies van de vakgroepen. Bij Wiskunde werd gewerkt aan veranderingen in het studieprogramma waarin rekening werd gehouden met de relatief kleine instroom van studenten en de aankomende emeritering van enige hoogleraren. De vakgroep Informatica wilde meer nadruk leggen op toepassingsgericht onderwijs en het onderwijs voor AI uitbouwen. Over de opleiding BWI bestonden bij de twee vakgroepen verschillende ideeën, BWI was volgens de commissie echter een facultaire aangelegenheid waarvoor een aparte stuurgroep moest komen en op termijn misschien zelfs een onderzoeksgroep. De strategiecommissie deed verder voorstellen voor het verdeelmodel tussen Wiskunde en Informatica. Het was bedoeld als een ruw kader waarbinnen de financiën voor onderwijs en onderzoek tussen de vakgroepen kon worden verdeeld. Een vast deel van het geld van de faculteit moest gelijk worden verdeeld ten behoeve van onderwijs en onderzoek van Wiskunde en Informatica. Daarnaast werd

financiële

181

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 179

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's