GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 193

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 193

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

EPILOOG

In de jaren zeventig maakte de vu, net als de maatschappij om haar heen, een proces van secularisatie door. Aan de v u voltrok zich een proces van bezinning op de relevantie van het christelijke karakter voor de wetenschap en de studenten. Een belangrijk resultaat was dat de grondslag werd verbreed en een minder kerkelijk cachet kreeg. Bij Wiskunde en Informatica is die bezinning ook waar te nemen. Met name M. A. Maurice probeerde inhoud te geven aan de bezinning op de relatie tussen geloof en wetenschap. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van het Bezinningscentrum (thans Blaise Pascalinstituut) aan de v u en organiseerde in zijn kerkelijke gemeente eveneens activiteiten omtrent wetenschap en geloof. De vragen over dat thema zijn zo oud als de mensheid, maar erg complex. Dat nam voor Maurice niet weg dat de vragen gesteld moesten worden en voorwerp van gesprek, waarin men van elkaar kon leren, zowel gelovigen als ongelovigen. 6 In feite kan men zeggen dat de v u in de laatste decennia een 'gewonere' universiteit is geworden, een werkgemeenschap die in wil spelen op de ontwikkelingen in de maatschappij en in de wetenschap. De ambitie om ook 'bijzonder' te blijven en zingevingsvragen te stellen, is gebleven. Deze ontwikkeling is ook zichtbaar bij de (sub)faculteit Wiskunde en Informatica. Er is veel energie gestoken in de modernisering en actualisering van het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek; de opleidingen Informatica en bwi zijn treffende voorbeelden van dergelijke succesvolle en vooruitstrevende initiatieven. Er is o o k - m e t succes - h a r d gewerkt om het onderzoek landelijk en internationaal op de kaart te zetten. Daarnaast is een vast onderdeel in de studies gebleven en voorwerp van bezinning geweest: de algemene vorming. 7 Alle studenten krijgen een inleiding in de wijsbegeerte en geschiedenis van hun vakgebied en vakken waarin de relatie tussen wetenschap, techniek en maatschappij aan de orde komt. De visie waarmee dit onderwijs oorspronkelijk bij Wiskunde en Informatica werd ingesteld, was dat de studenten zouden leren dat de kennis die ze opdeden verantwoordelijk moest worden gebruikt ten dienste van God en de medemens en om de studenten te vormen tot kritische en maatschappijbewuste mensen. In dit verband is het vermeldenswaard dat in 1988 twee informaticastudenten, NandaVerbruggeen Klaas Sikkel, aan de examencommissie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 193

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's