Bijzondere chemie?! - pagina 53
75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit
GELOOF
EN
G E L O O F EN
54
WETENSCHAP
WETENSCHAP
In de jaren na de Eerste Wereldoorlog ontstond in de Gereformeerde Kerk een crisissituatie over het gezag van de bijbel. De letterlijke interpretatie kwam steeds meer in conflict met het natuurwetenschappelijke wereldbeeld. Voor velen was het duidelijk dat de bijbel zelf geen samenhangend wereldbeeld gaf en niet voor natuurwetenschappelijke uitspraken gebruikt mocht worden. Toch werd het vertrouwde beeld, dat de bijbellezer traditioneel voor ogen stond, aangetast. Bekende voorbeelden hiervan zijn de interpretatie van Genesis i tot en met 3 en de authenticiteit en de betrouwbaarheid van de verhalen over de wonderen in het Oude en Nieuwe Testament. 3 Toen in 1930 de Faculteit Wis- en Natuurkunde werd opgericht, was het van groot belang hoe de vier nieuwe hoogleraren op de bovengenoemde problematiek van geloof en wetenschap zouden reageren. In die tijd waren er meerdere opvattingen over de kwestie geloof en wetenschap. Er was een stroming, die aan de letterlijke tekst van de betreffende bijbelgedeelten wilde vasthouden. Elke wat ruimere opvatting of interpretatie van de tekst tastte immers het gezag van de bijbel aan en zou ook gevolgen hebben voor de historiciteit van de heilsgeschiedenis in het Nieuwe Testament. Volgens deze stroming moest de bijbel als het ware verdedigd worden tegenover de neutrale wetenschap. De op te bouwen christelijke wetenschap zou de fouten in de neutrale wetenschap moeten aantonen en het gelijk van de bijbel bevestigen. 3 Een tweede stroming had een concordistische opvatting. Zij probeerde de bijbeltekst zo veel mogelijk in overeenstemming te brengen met het natuurwetenschappelijk wereldbeeld. De natuur en de bijbel waren volgens deze stroming beide ontstaan door de uitdrukkelijke wil van de Schepper en konden dus geen onderling strijdige gegevens opleveren. De scheppingsdagen uit Genesis 1 werden opgevat als tijdperken van grote lengte, zodat er ruimte kwam voor de lange geologische tijdperken en de grote ouderdom van de aarde. Een overeenkomstige aanpassing voor het paradijsverhaal was echter minder eenvou-
dig.3 De derde stroming had een meer afwijkend standpunt, dat veel natuurwetenschappers aansprak. Onder handhaving van de eigen opvatting in zaken van de christelijke levens- en wereldbeschouwing, wilde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's