GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 123

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 123

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE V E R K O R T I N G ,

V E R S C H O O LS I N G E N

VERNIEUWING

Ter illustratie volgen hieronder enkele reacties van oud-studenten op het gewijzigde programma. Winstpunt van het nieuwe programma was volgens dr. A. C. Akkerman-Faber dat het analytisch practicum, dat vroeger toch minstens anderhalf jaar duurde, nu in honderd halve dagen gedaan kon worden. Volgens dr. J. Brug lagen de veranderingen voor het doctoraalexamen meer in de opzet dan in de tijdsduur: 'Het huidige programma streeft naar voorkoming van vergaande specialisatie tijdens de doctoraalstudie (verplicht tentamen buiten hoofdvak en bijvak, relatief omvangrijk bijvak). Dit is slechts toe te juichen: een brede basisopleiding is voor jonge mensen met een flexibele instelling van groot belang. Zou een programma van een hoofdvak met twee bijvakken (met één practicum) en een practicum instrumentele analyse niet meer consequent zijn? Een belangrijk aantal afgestudeerden vindt zijn werkkring in de industrie. Het is jammer dat de universiteit weinig opzettelijke aandacht besteedt aan specifieke facetten van die taken.' 8 Drs. E. Daling vond het een pluspunt dat nu alle kandidaten verplicht een practicum instrumentele analyse moesten doen. Verder zei hij: Het is opmerkelijk dat het studieschema vóór de kandidaatsstudie uitsluitend de tijden vermeldt die voor de verschillende onderdelen uitgetrokken zijn. De verkorting van de studieduur is blijkbaar geen vrome wens, maar een voorwaarde bij het opstellen van een programma. Treden er ook belangrijke veranderingen op naar inhoud en systeem? Men kan zich nl. moeilijk voorstellen dat een verantwoorde verkorting wordt verkregen door hantering van het kapmes en door de studenten, die zich ook nog buiten hun vakgebied moeten vormen, te dwingen tot een hoger tempo. De belangrijkste veranderingen zullen naar mijn idee dan ook wel bestaan uit didactische verbeteringen die een versnelde vorming van de student mogelijk m a k e n /

De studietijd bekorten was volgens dr. P. H. van der Meij een gezond streven: Sneller afstuderen maakt het mogelijk na de studie te promoveren e n / o f nog wat rond te snuffelen in de wetenschap en toch nog wat wilde haren over te hebben bij het 'binnentreden in de maatschappij', hetgeen voor de 'maatschappij' zeer belangrijk is. Aangezien we allen meer gebaat zijn bij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 123

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's