GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 180

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 180

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

evaluatie

Angola, Botswana, Lesotho, Malawi. Mozambique, Swaziland, Tanzania, Zambia en Zimbabwe.44 Eén van de negen voorstellen heeft als aanbeveling om de bestaande ‘basic science’-programma’s van de vu in de drie Boleswa-landen, naar de andere sadcc- landen uit te breiden. Dit voorstel, dat los van de projectstaf tot stand is gekomen, is natuurlijk een enorme opsteker voor het prestige van de vu. Inderdaad komen er in de jaren die volgen nieuwe vu-projecten in de regio tot stand: in Malawi, Mozambique, Tanzania, Zambia en Zimbabwe, zie hoofdstuk [10]. De tweede evaluatie concludeert dat de cursus heeft bijgedragen aan de versterking van de exacte faculteit en van de afdeling voor het bètaonderwijs van de onderwijsfaculteit. Het rapport stelt vast dat pesc niet echt geïntegreerd is in de faculteit maar een soort semi-permanent departement is geworden. Overigens, suggereert het rapport, zijn het misschien juist die relatief onafhankelijke positie en de ruime faciliteiten die de redenen zijn dat het programma zo succesvol is. Het rapport stelt wel dat de brugcursus een ‘vreemd lichaam’ blijft in de universitaire context, waardoor het ook moeilijk is om de staf te ‘lokaliseren’, dat wil zeggen de buitenlandse deskundigen door Batswana te vervangen. Die zullen de voorkeur geven aan een positie in een ‘department’ in één van de vakgebieden. De cursus pakt een probleem aan dat eigenlijk op het niveau van de middelbare school ligt. Als het al in een faculteit zou moeten zitten dan zou het gezien de aandacht voor het leerproces eerder bij de ‘Faculty of Education’ dan bij de ‘Faculty of Science’ passen. Het rapport doet de aanbeveling om in de derde fase een longitudinale ‘tracer study’ uit te voeren om te zien hoe de studenten van pesc het in de vervolgopleidingen doen. Het rapport stelt tenslotte vast dat het Nuffic-type samenwerkingsmodel het beste is dat de universiteit van Botswana heeft, en dat de vu als een betrouwbare partner voor de uitvoering wordt gezien. De relatie met de vu zou nog tenminste tien jaar moeten worden voorgezet om alle grote veranderingen in het onderwijssysteem van Botswana te kunnen opvangen.45

Ondanks de opmerkingen over de positie van de brugcursus blijft pesc een afdeling binnen de exacte faculteit. De ‘tracer study’ wordt niet uitgevoerd in de vorm die de evaluatie voorstelt. Wel gaat de staf een

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 179

179

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 180

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's