GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 374

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 374

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE VU ALS

VOORBEELD

heidsbeleid. 282 Het blad begeleidde de veel besproken acb-congressen over Justice in South African Society (1976), The Calvinist's answerto majority government in South Africa (1977) en Calvinism and

Nationalism

(1978). Zijn boodschap werd versterkt door de vele publicaties van het Instituut vir Reformatoriese Studie, waarvan de filosoof prof. dr. Bennie van der Walt sinds 1974 directeur was. i r s was in 1 9 6 2 opgericht als Instituut vir bevordering van die kalvinisme en was in de jaren 1 9 6 6 1974 geleid door de oud vu-student dr. S . C . W . Duvenage. Van der Walt, die 1 9 6 8 - 1 9 7 0 aan de v u had gestudeerd en 1 9 7 0 - 1 9 7 4 wijsbegeerte doceerde op Fort Hare, riep terug tot de grondslagen van het gereformeerde denken en bestreed traditionalisme en isolement. Hij organiseerde in 1975 een eerste internationale conferentie van gereformeerde instellingen voor hoger onderwijs (in het volgende hoofdstuk een opvallend scharnierpunt hoofdstuk in de relatie

vu-pu)

en

behoorde 1977 tot de groep achter de Koinonia Verklaring. 283 Al de leden van deze calvinistische organisaties en instellingen hadden een sterke band met de v u , ook in die zin, dat zij jonge Zuid-Afrikanen stimuleerden tot studie aan de v u . Zij geloofden dat de neocalvinistische concepten en denktrant zinvol konden zijn voor de ZuidAfrikaanse samenleving. Hun analyse van die laatste was niet zelden kritisch, zoals we hiervoor zagen, en zij vervulden vaak een ietwat excentrische positie in de Afrikaner groep. Soms had hun kritiek ook een hoog abstract academisch-ideologisch gehalte. H.J. Strauss bijvoorbeeld schreef in 1 9 6 8 dat die 'magdom van valse religies in die harte van die God-afvalliges (...) in alle rasse en volke' dodelijker is voor de mensheid dan 'die bestaan van die verskillende rasse en volke'. Die constatering leidde echter niet tot een kritische opmerking over de dominantie van de rassenscheiding, maar wel tot de vaststelling dat een christelijke overheid, ondanks haar beperkte staatstaak, moet optreden tegen het socialisme. 284 Introvert was de reactie van v c h o

op een voorstel (1964) van een der jongere leden, de in 1 9 6 1

aan de v u gepromoveerde theoloog J. J. F. Durand (als vice-rektor van de Universiteit van Wes-Kaapland zou hij in de jaren '80 voorop staan in de strijd tegen het apartheidsgeweld). Hij wilde dat de Vereniging zich zou gaan inzetten voor c n o onder de zwarte bevolking - een voorstel dat tevens de greep van de overheid op het Bantoeonderwijs zou kunnen verminderen en de kwaliteit ervan vergroten,

v c h o

be-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 374

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's