GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 31

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KERKELIJK

GESPREK

ge tijd gesproken over een organisatie die heuse acties kon opzetten.78 Een dag na de synodale besprekingen kondigde het dagblad Trouw (7 maart 1970) de oprichting van een nieuwe Werkgroep Kairos aan. Deze wilde fungeren als steuncomité voor Beyers Naudé en diens Christelijk Instituut. Tot het dagelijks bestuur behoorden onder andere J. Verkuyl (voorzitter), [.P. Feddema, Ben van Kaam (journalist, werkzaam bij Trouw en vu Magazine) en C. Groenendijk; tot het Comité van aanbeveling behoorden de vu-hoogleraren J. van den Berg en W. F. de Gaay Fortman. 79 Een week later, op 15 maart, vloog Verkuyl naar ZuidAfrika. Hij was uitgenodigd door de Christian Council of South Africa, met steun van het Christelijke Instituut. Hij sprak er met vertegenwoordigers van tal van kerken, inclusief van de NG K en Gereformeerde Kerk. De vijf weken reizen door Zuid-Afrika versterkten alleen slechts zijn opvattingen: Ik weet nu uit eigen waarneming, wat politieke, culturele, economische en sociale apartheid betekent. Ik heb nu met de mensen gesproken, die het voorwerp van zulke maatregelen zijn. Ik heb nu vele redenen meer om te handhaven, dat deze ideologie en praktijk in strijd zijn met Gods Wet en Evangelie en dat het heel erg is, dat men ter verdediging van deze praktijken de Naam van Jezus Christus misbruikt. 80

Hij noemde daarom Zuid-Afrika een 'spanningsveld van een feitelijk blank machtsmonopolie en een potentieel zwart machtsmonopolie. Soms lijkt het alsof de ontknoping van dit dramatische dilemma volgen zal als in een Griekse tragedie'. 81 Tegen die achtergrond waren de concrete acties die volgens hem vanuit Nederland ondernomen moesten worden om 'de strijd om raciale gerechtigheid in Zuid-Afrika te steunen' verrassend eenvoudig: 'Niet het afbreken, maar het voortzetten van de dialoog (...). Maar daarbij is het onze roeping liefde en eerlijkheid te combineren en partij te kiezen voor de strijd om raciale gerechtigheid' (blijkens gelijktijdige uitingen was Verkuyl wel voor een sportboycot 82 ). De Nederlandse kerken moeten natuurlijk ook meer contact opnemen met de Raad van Kerken in Zuid-Afrika en met het Christelijk Instituut, maar tevens voortgaan met de dialoog met de NG Kerk en de Geref. Kerk en meer aandacht schenken aan de politieke diakonia. Ook bepleitte hij cor-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's