GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 174

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 174

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

groei en ontwikkeling

tal dozen gaat mee waarin de honderden toetsbladen met meerkeuzevragen zitten, de potloden, de antwoordkaarten waarin de leerlingen gaatjes moeten prikken, en de formulieren waarmee de leraren worden gevraagd hun studenten te plaatsen in rangorde van (potentiële) bètakwaliteit. Een hele administratie om op deze wijze in totaal meer dan duizend leerlingen in het hele land te toetsen, vooral ook omdat de procedure zo eerlijk en ordelijk mogelijk moet verlopen. Immers, de toegang van de leerlingen tot de voor hen geheel gefinancierde ‘preentry science’-cursus hangt van deze selectie af. Bovendien, voor heel Botswana geldt dat cursusdeelname vereist is, wil je een exacte studie aan de universiteit gaan doen. De selectie is dus echt een gewichtige zaak. Maar de schoolbezoeken blijven toch heel ontspannen. Zo kunnen de testsessies opeens onderbroken worden door een geit, die het open lokaal komt binnenlopen, of een enkele kip. Maar de bezoeken zijn ook een goede gelegenheid om de voorzieningen van de scholen te zien en de leraren te horen over de onderwijsproblemen en de extra assistentie die ze daarbij kunnen gebruiken.

groei en ontwikkeling De brugcursus voorziet in een grote behoefte. Na het eerste cursusjaar worden 62 studenten aanbevolen voor het exacte bachelorprogramma en 25 voor een diplomastudie voor tweedegraadsleraren. Voor die tijd was de instroom in deze programma’s respectievelijk 20 en 8 studenten. Het aantal studenten is dus spectaculair toegenomen; en hun kwaliteit kan alleen maar verbeterd zijn door de systematische training die ze hebben gekregen. Het programma is zo’n succes dat al binnen een paar jaar aan vergroting van het aantal deelnemers aan de cursus wordt gedacht. De capaciteit van de cursus groeit uit van 120 studenten in 1977 tot circa 400 studenten in 1992. In de ontwikkeling van het project kunnen drie fasen worden onderscheiden, die lopen van een extern gefinancierde onderneming naar een gelokaliseerd instituut. De eerste fase is die van een project dat uitgevoerd wordt in samenwerking met de vu en met een sterke betrokkenheid vanuit de ‘Faculty of Science’. In de eerste fase komt de financiering van de stafkosten uit de Nuffic-fondsen, terwijl de studentenkosten door het Europees Ontwikkelingsfonds (eof) worden gedragen.

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 173

173

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 174

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's