GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 247

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 247

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de werkers in het veld

of vanuit een projectfonds. Wat in 1996 begon, is sindsdien steeds gelukt. Met uitgebreide promotie en het aanbieden van beurzen hebben we elk jaar dertig goede studenten binnen kunnen halen. Zodoende waren er aan het einde van het project al ruim 149 studenten afgestudeerd, waarvan er nu in elk geval 135 voor de klas staan.

246

Collega’s trainen Naast het opzetten van de opleidingsprogramma’s is stafontwikkeling een ander hoofddoel van het project. Wij werken daar vooral aan met ‘team-teaching’. Ik geef bijna elk college samen met een ander staflid. We ontwikkelen nieuw lesmateriaal voor nieuwe cursussen en voeren de nieuwe lessen samen uit. Vaak wordt dit proces in de volgende cursus nog eens herhaald. Na een jaar worden die cursussen dan gereviseerd en vervolgens weer samen gegeven. Ten slotte wordt die cursus door het betreffende staflid alleen gegeven. De voordelen zijn dat het lokale staflid volop betrokken is bij de ontwikkeling van een nieuwe cursus en daarnaast een collegiale training krijgt in het geven van het onderwijs. Bij het gezamenlijke lesgeven kom je elkaar’s zwakke punten tegen en dat vereist in de Aziatische cultuur dat je heel gevoelig te werk gaat. Je moet veel tijd steken in persoonlijke relaties. Maar dan kun je met elkaar ook tot goede resultaten komen. Naast deze aanpak vindt er natuurlijk ook staftraining plaats via een voortgezette universitaire studie, in master- en phd-programma’s. Die studie is noodzakelijk om een beter fundament te krijgen in het vak, maar zij leidt niet vanzelf tot beter lesgeven. Dat lukt het beste via ‘team-teaching’.

Onderwijsverbetering Dat één-op-één werken is natuurlijk vreselijk duur en inefficiënt in termen van het aantal stafleden dat ermee getraind kan worden. Daarom nu een voorbeeld van onderwijsverbetering waarbij grote aantallen stafleden betrokken zijn en wel uit andere afdelingen dan de lerarenopleiding. In een phd-onderzoeksproject werken we aan het scheikunde-onderwijs dat jaarlijks aan 1000 tot 1500 techniekstudenten van de

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 246

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 247

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's