GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 232

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 232

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

uitzendingen worden zeldzaam

uitzendingen worden zeldzaam Na de start van het Congoproject in 1967 en het begin van de facultaire projecten in 1970 bereikt het aantal uitgezonden medewerkers een eerste maximum in 1971. In 1978 beginnen de eerste samenwerkingsverbanden in Indonesië en de Boleswa-landen, en neemt het aantal uitzendingen snel toe. Met de uitbreiding naar andere landen in zuidelijk Afrika bereikt het aantal uitgezondenen een maximum rond 1989. Daarna zet zich een teruggang in. De grote ‘basic science’-projecten worden afgebouwd. Eerst de brugcursus in Botswana, daarna het basisjaar in Mozambique, vervolgens de andere grote projecten die ook met Europees geld zijn gefinancierd, zoals die in Namibië en Zuid-Afrika (Pietersburg). Rond 2000 zijn er nog maar tien uitgezonden medewerkers. En na een paar jaar is het op één uitgezondene na geheel bekeken. Is de ontwikkelingssamenwerking van de vu nu weer terug bij af? Nee, het plaatje laat een voorbijgaand verschijnsel zien: het uitvoeren van een ontwikkelingsproject door Nederlandse medewerkers die voor een aantal jaren naar het ontwikkelingsland worden uitgezonden. Die vorm is gebruikelijk tot in de jaren negentig. Daarna nemen de uitzendingen af. In plaats daarvan vliegen de betrokken stafleden nu veelvuldig naar het betreffende ontwikkelingsland, voor relatief korte projectbezoeken en adviesopdrachten; de rapporten worden voorbereid en uitgewerkt in Nederland. De betrokkenheid bij de projectuitvoering verschuift van het zelf uitvoeren van onderwijsinnovaties, naar het begeleiden van processen van vernieuwing. In de afgelopen veertig jaar zijn de tijden sterk veranderd. De thuisbasis van de projecten aan de vu is in verschillende opzichten een afspiegeling van dat proces. Met het afnemen van het aantal uitgezonden projectmedewerkers gaat ook de thuisbasis een ander karakter krijgen. (zie hoofdstuk [12]).

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 231

231

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 232

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's