GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 279

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 279

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Noten

[l]OP ZOEK NAAR

VRIJHEID

i. De beschrijving van de geschiedenis van de Vrije Universiteit in dit hoofdstuk is gebaseerd op de volgende geschiedschrijvingen: - }. Roelink, Vijfenzeventig jaar Vrije Universiteit 1880/3955, Gedenkboek bij het vijf en zeventigjarig bestaan der Vrije Universiteit te Amsterdam (Kampen 1955)

- }. Stellingwerff, Dr. Abraham

Kuyper en de Vrije Universiteit (Kampen

1987) - J. Stellingwerff, De Vrije Universiteit na Kuyper (Kampen 1987) 2. Kuyper doelde met de naam 'kleine luyden' op de calvinistische bevolkingsgroep, die volgens zijn inzicht Prins Willem van Oranje volhardend gesteund had in zijn opstand tegen Spanje. De meerderheid van de kleine luyden behoorde in de negentiende eeuw meestal niet tot de intellectuele bovenlaag maar tot de onbemiddelde middenstand. Ze voedden hun geloof door het lezen van de Statenvertaling van de bijbel, psalmberijming en door het lezen van boeken van betrouwbare godsdienstige schrijvers zoals Wilhelmus Schortinghuis (1700-1780) en Bernhardus Smytegelt (1665-1739). Hoogleraren in de theologie, veel predikanten en het liberale 'denkende deel der natie' lieten de gereformeerde leer los, maar de kleine luyden wilden hun gereformeerde geloof onveranderd bewaren. In de loop van de negentiende eeuw ontstonden er spanningen tussen geloof en wetenschap omdat de nieuwe inzichten die door wetenschappelijke onderzoekingen algemeen gangbaar werden, botsten met de Dordtse leerregels. 3. Stellingwerff, Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit, 6 6 4. De Drie Formulieren van Enigheid waren de Nederlandse Geloofsbelijdenis (opgesteld als de geloofsgetuigenis van de Nederlandse calvinisten ten behoeve van koning Philips 11), de Heidelbergse Catechismus (die gold als het Europese brede calvinistische leerboek) en de Dordtse Leerregels tegen de Remonstranten (die door de Dordtse synode van 1 6 1 9 waren opgesteld). 5. Stellingwerff, Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit, 89 6. Dogmatiek is de leer van de dogma's, de vastomlijnde geloofsartikelen die aan geen beredenering meer zijn onderworpen. Door de orthodoxe christenen werd dit vak erg belangrijk gevonden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 279

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's