GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 179

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 179

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

STUDENT

IN

SPROKIESLAND

jaartje v u was voor hen de gelegenheid om even weg te kunnen zijn uit de beklemmende situaties in Zuid-Afrika, en de horizon te verbreden. 'Die ses jaar [1976-1982] verblyf in u land het vir ons veel beteken', constateerde de eerste zwarte promotus van de v u , Hannes Adonis. 'My vrou en ek dink nog steeds met veel vreugde terug aan daardie periode van ons leweV 85 'Ek sal altyd weer en weer na Nederland wil terugkeer', schreef Willem Boezak twintig jaren later dankbaar. 186 Iedere Zuid-Afrikaanse student had dus zijn of haar eigen verwerking van het verblijf in Nederland. Maar zeker voor de blanken onder hen gold: 'Die vele gesprekke oor die destydse Suid-Afrikaanse situasie het uiteraard bygedra tot 'n groter sensitiwiteit vir die problematiese karakter daarvan'. 187

NAAR HET A N D E R E

AFRIKA

Een van de eerste besluiten van de universiteitsraad inzake ZuidAfrika is gedateerd 3 april 1973. De Vrije Universiteit moest contact zoeken met zwarte onderwijsinstellingen, stelde het. Naast de dialoog met de Potchefstroomse Universiteit. Dit besluit was conform een dergelijk advies van Beyers Naudé, maar dankte daaraan zijn ontstaan niet alleen.188 De v u bezat tegen die tijd een traditie van jarenlange belangstelling voor ontwikkelingshulp, en Afrika nam daarin zelfs een bijzondere plaats in. 189 In de jaren '50 ontstonden begrippen als de Derde Wereld en de ontwikkelingshulp, tegen de achtergronden van de spanningen van Oost en West, de dekolonisatie en de globale tegenstellingen tussen rijk en arm. Ontmoeting der culturen, verzekerde de antropoloog J. van Baal in een opstel uit 1961, is een zaak 'waaraan wij ons niet onttrekken kunnen. Wij zijn niet alleen als christenen uit naastenliefde geïnteresseerd in de afloop van die ontmoeting, maar we hebben er een direct belang bij. De afloop van dit avontuur is van het hoogste belang voor de toekomst'. 190 Volgens veel deskundigen is de ontwikkelingshulp inderdaad een (geseculariseerd) vervolg op de liefde voor zending en missie van voordien, inclusief de koloniale gevoelens van Westerse superioriteit die haar kenmerkte. De ervaren koloniale bestuurder die Van Baal was

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 179

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's