GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 173

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 173

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van een aparte naar een zwarte universiteit

selectie

172

Op welke wijze kun je studenten selecteren die misschien te weinig weten van wiskunde en natuurwetenschappen, maar wel talent hebben? Dat is de opgave waar het project voor staat. Bij de jaarlijkse start van het programma in januari zijn de eindexamenresultaten nog niet beschikbaar. Botswana heeft, tot aan het eind van de jaren negentig, geen lokaal examensysteem voor de bovenbouw van de middelbare school. Het eindexamen dat in Botswana wordt afgenomen betreft het ‘Cambridge Overseas School Certificate (cosc)-Ordinary level’. De opgaven voor dit examen worden in Engeland opgesteld en de resultaten worden daar beoordeeld. De uitslagen zijn zodoende pas in maart van elk jaar bekend. Maar aan de andere kant zijn de examenresultaten ook niet de beste indicatoren voor de potentiële kwaliteiten van een individuele student, maar soms meer een aanwijzing voor het (onvoldoende) niveau van bepaalde scholen en leraren, of voor het zwakke vakkenpakket dat de student gevolgd heeft. Daarom doet de projectstaf alle moeite om instrumenten te ontwikkelen om goede bètastudenten te selecteren op hun eigenlijke kwaliteit, die misschien nog niet in de schoolprestaties naar voren is gekomen. Selecteren dus op een soort bètaslimheid. Toetsen met de gebruikelijke kennisvragen, de zgn. ‘achievement tests’ lenen zich hier niet voor. Daarmee krijgen de ogenschijnlijk minder goede studenten geen (tweede) kans. De speciale toetsen, die de subfaculteit Psychologie aan de vu (in het bijzonder de afdeling arbeids- en organisatie psychologie en testontwikkeling), in samenwerking met de projectstaf, in de loop der jaren ontwikkelt, zijn de zgn. ‘aptitude tests’. Deze toetsen moeten de specifieke geschiktheid voor een bètastudie vaststellen, iets wat met gewone middelbareschoolvragen niet zomaar lukt. De uiteindelijke selectie vindt plaats op basis van een combinatie van exacte kennistoetsen, en van de ontwikkelde geschiktheidstoetsen, waarbij bovendien nog de oordelen van de bètaleraren over de eindexamenleerlingen van hun school worden meegewogen. Dat is een ingewikkelde formule, die in de loop der jaren op validiteit wordt onderzocht en zonodig bijgesteld.31 Voor het uitvoeren van de selectie bezoekt de projectstaf in het najaar alle middelbare scholen die een bovenbouwopleiding hebben. Daarbij worden grote afstanden afgelegd (soms per vliegtuig). Een aan-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 172

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 173

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's