GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 6

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van hoogleeraar in de Semietische Talen en Letteren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

6 Doch er is meer. Heb onderscheid tusschen de godgeleerde archaeologia

sacra en

haar ethnologisch

de Israëlietische oudheidkunde

karakter zou allicht

van

den

met

aanvang

af duidelijker beseft zijn geworden, indien men zich nauw­ keurig rekenschap had gegeven van de vraag, w e l k e bronnen zoo voor de eene als voor de andere wetenschap in aan­ merking komen. Maar dit deed men juist niet. Aanvankelijk bepaalde men zich practisch tot het onderzoek der Heilige Schrift. Z o o deed vooral B e z a , die in zjjne Lex Bei ceremonialis

et politica

wetten

den

uit

7

gerangschikt

).

fi

)

moralis,

niet anders gaf dan den tekst der

Pentateuch, in zekere systematische

orde

Eveneens bepaalde zich B e r t r a m u s

tot

de bijbelserie stof, al gaf hij ook meer dan enkel eene repro­ ductie v a n den tekst. Spoedig echter ging men ook elders lafenis zoeken voor den dorst naar archaeologischc Lempereur,

die in

1641 eene geannoteerde 8

Bertramus'

w e r k u i t g a f ) , illustreerde

kennis.

editie van

zijn'commentaar

m e t aanhalingen uit rabbijnsche geschriften. En reeds enkele jaren

v r o e g e r had

Eespublica den

Cunaeus 9

Hebraeorum

secretaris

persoonlijke

der

in

de

voorrede van zijne

) zich erop beroemd, dat hij door

Staten

van

Zeeland,

Borelius,

in

aanraking w a s gebracht m e t den Egyptischen

rabbi Moses ben Maimón, naamgenoot v a n den beroemden w e t g e l e e r d e der twaalfde e e u w . Naast de rabbijnsche ratuur

veroverden

even

spoedig J o s e p h u s

en

lite­

Philo

zich eene plaats. Eerstgenoemde w e r d als getuige opgeroepen in den

heftigen

strijd

van D r u s i u s en S c a l i g e r tegen

den Jesuiet S e r a r i u s o v e r de Joodsche secten honderd

jaar

later

De vita contemplativa lijker

het

aan

Philo

1 0

).

Terwijl

toegeschreven

boek

aanleiding gaf tot den w e l veel hoffe­

gevoerden, maar niet

minder onverzoenlijken strijd

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's