GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 12

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

D e vele juiste leeringen en vingerwijzingen, die de auteur den theologischen hermeneut i n zijn boek geeft en naar welke ook de philologische exegeet verstandig zal doen te luisteren en te handelen, ga ik thans voorbij. Immers vooral is onze belangstelling thans gericht op de vraag, hoe Augustinus de artes liberales, de leerstof der grammatici, beschouwt en welk standpunt hij inneemt ten opzichte der rhetorica. D e houding der extremisten, die elke aanraking met de heidensche wetenschap willen vermijden, wenscht Augustinus niet aan te nemen. D a t M e r c u r i u s de god der wetenschappen genoemd wordt, moet ons er niet van afhouden ze te bestudeeren; omdat m e n aan Iustitia en Virtus tempels gewijd heeft, mogen wij de rechtvaardigheid en de deugd niet ontvluchten. Integendeel de goede en ware Christen moet inzien, dat de waarheid, waar hij haar dan ook moge vinden, van zijn G o d a f k o m t ) . Wanneer n u Augustinus, na dezen algemeenen regel te hebben vooropgesteld, overgaat tot de beschouwing der artes liberales, dan frappeert het, dat hij niet, zooals Quintilianus i n zijn beroemde leerboek deed, de waardeering doet afhangen van utiliteitsoverwegingen, maar de artes beziet i n h u n encyclopaedischen samenhang en ze onderbrengt i n een schema, dat beheerscht wordt door een bepaald verdeelingsprincipe. E r zijn twee soorten van wetenschappen, een van wetenschappen, die tot object hebben die dingen, welke de menschen hebben ingesteld, en een van wetenschappen, die zich richten op zaken, welke men heeft opgemerkt als reeds volvoerd of die van Godswege ingesteld zijn. Deze indeeling geeft dus reeds a priori een regel aan ter beoordeeling, maar i n de onderverdeeling wordt de maatstaf nog scherper aangelegd. Immers hetgeen op menschelijke inzetting berust is deels superstitieus, deels n i e t ) . Superstitieus is alwat betrekking heeft op het maken en vereeren der afgoden, of het eeren van het schepsel als G o d , en ook de leer van het raadplegen der goden, zooals de magische kunsten die onderwijzen. O o k de astrologie, de zoozeer verbreide kunst der genethliaci, tegen wie Augustinus ook op zooveel andere plaatsen polemiseert, behoort hiertoe. A l l e kunsten van dezen aard moet de Christen geheel en al verwerpen en v e r m i j d e n ) . D e niet-superstitieuze inzettingen der menschen zijn deels overbodig en weelderig, zooals de op 38

39

40

14

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's