GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 38

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

7) K. Leese, Die Prinzipienlehre der neueren systematischen Theologie im Lichte der Kritik Ludwig Feuerbachs, 1912. 8) E. Schaeder, Theozentrische Theologie, I en Il. 9) J. Wendland, Schrift und Erfahrung, die beiden zusammenhängenden Prinzipien des Protestantismus. Festschr. für G. Wobbermin, 1939, pag. 350. Een soortgelijk verband met de antimodernistische actie van de Roomsche kerk omstreeks 1907 wordt gelegd door Hans Schindler, Barth und Overbeck, Ein Beitrag zur Genesis der dialektischen Theologie, 1936, pag. 150-153. 10) o. a. G. Wobberrnin, "Barth nähert sich seinem Ansatz zufolge in stärkstem Masze dem Objektivismus des katholischen Standpunktes" (Gibt es eine Linie Luther-Schleiermacher? Z. f. Th. u. K., 1931, pag. 259). 1:1) Erik Peterson, Uber die Forderung einer Theologie des Glaubens. Eine Auseinandersetzung mit Paul Althaus, Zw. d. Z., 1925 en: Peterson, Der Lobgesang der Engel und der mystische Lobpreis (idem). Ingrijpende verschillen bleken reeds uit het artikel van Heinrich Schlier over Peterson: Eine Bemerkung zum Verhältnis von Glauben und Mystik (Zw. d. Z., 1925, pag. 410--414). 1.2) P. Althaus, Theologie des Glaubens, Zeitschr. für syst. Theol., 1924, pag. 281 vvo Vgl. Althaus, Grundrisz der Dogmatik I, 1933, pag. 69 vvo 13) Peterson, Zw. d. Z., 1925, pag. 293. 14) Peterson, idem, 294. 15) Barth, Das Schriftprinzip der reformierten Kirche, Zw. d. Z., 1925, pag. 237 vvo In verband met het Schriftvraagstuk gaat het hier klaarblijkelijk om het recht van het door Althaus geponeerde beginsel der geloofscorrelatie. 16) Vgl. Peterson's brief aan Karl Barth, Theol. Blätt., 1931, pag. 60. 17) G. Wobbermin, Theol. Blätt., 1932, pag. 219. Vgl. Z. Theol. K., 1931, pag. 259. 18) Adolf KeIler sprak in 1931 van "die dialektische Religionsphilosophie, wie sie namentlich Brunner und Bauhofer aufgebaut haben" (Der Weg der dialektischen Theologie durch die kirchliche Welt, 1931, pag. 39 en 165). Het gaat hier om de beteekenis van Bauhofer's werk: Das Metareligilöse. Eine kritische Religionsphilosophie, 1930. Bestudeering van dit werk toont duidelijk, op welke punten men samenhang vermoedde tusschen Barth en Bauhofer nl. vooral in de scherpe afwijzing van alle wegen van den mensch uit naar God, vooral ook van den weg der religie. Van hieruit komt Bauhofer tot de aanduiding van het "Metareligiöse", waarmee heengewezen wordt naar de vanuit den mensch niet denkbare en niet realiseerbare mogelijkheid der openbaring. (Das Metareligiöse, pag. 242). Tusschen deze gedachten en die van Barth bestaan ongetwijfeld aanknoopingspunten, maar de verschillen kunnen niet over het hoofd worden gezien. Bauhofer fundeert de openbaring tenslotte toch weer religionsphilosophisch, zij het dan ook "metareligiös". Daarom verzet zich ook Erwin Reisner tegen Bauhofer en ziet hij in het "Metareligiöse" een compromis, waarin de openbaring tOch weer afhankelijk wordt van een menschelijke constructie (E. Reisner, Der Abstand von Gott und die diesseitigen Werte, Zw. d. Z., 1931, pag. 69 vv: "In Wahrheit aber bricht die Offenbarung herein ohne jede Vorbereitung" (pag. 80). Vgl. mijn: Karl Barth, 19372 , pag. 182. 19) K. Barth, Der Römerbrief, 1923, pag. 332 en 428. Barth voegt aan de kritiek op de directe "Anschaulichkeit" der kerk nog toe: "und darum lehnen wir den katholischen Kirchenbegriff scharf ab" (pag. 428). V gl. pag. 316: "Dem Evangelium steht die Kirche gegenüber als die Verkörperung der letzten Möglichkeit diesseits der unmöglichen Möglichkeit Gottes. Hier klafft der Abgrund wie nirgends sonst. Hier komt die Krankheit des Menschen an Gott

36

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's