GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 46

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XLVI

ligt het op den weg der Vereeniging voor Hooger Onderwijs, om uitbreiding te geven, niet aan het academisch onderwijs, maar aan de belangstelling daarvoor. Zulk een uitbreiding kan nooit ver genoeg gaan. Des te meer zal het volk er aan hebben. In het debat, dat hierop volgde, trad allereerst op: Ds. Brunlmelkamp. Dat prof. Rutgers een ontkennend antwoord moest geven, stelde hem teleur; hij had een bevestigend antwoord verwacht. Na het hooren der motieven kan hij het evenwel begrypen. Volgens spreker heeft prof. Eutgers zuiver geredeneerd uit het ouderwetsche universiteitsidee, zooals het in de vorige eeuw en nog altoos aan de hoogescholen van den Staat theoretisch en practisch in stand wordt gehouden. Onze Staatsuniversiteiten staan in een verbazenden en oneindigen verstandshöogmoed boven en tegenover het volk. Ze verspreiden niet den minsten invloed tegen de verderfelijke stroomingen, die onder het volk heerschen. Spreker doet enkele vragen aan prof. Eutgers, of n.l. de aanleiding om die vraag op het agendum te brengen niet veel meer hierin zit: niet dat men het academisch onderwijs wil neerhalen en ontdoen van zijn geleerd karakter, waarmee het staat of valt; maar in den innerlijken doang, dat het universitair onderwijs in de eerste plaats is voor de mannen, die de leiders van het volk zullen zijn, doch dat dit ook wel in Avijder kring op het volk kan werken. Deze vraag, zegt spreker, heeft reden van bestaan. Den invloed van het onderwijs zou hij willen zoeken op practisch gebied. Hij herinnert aan het college van Maurice met Kingsley sedert 30 jaren in Londen .ten behoeve der werklieden gesticht, waar volstrekt geen verwaterd onderwijs werd gegeven, maar zoo, dat het voor den arbeider geschikt was en deze student was. in datgene, wat zyn eigen vak betrof. Verder wijst hij op het Toynbee-werk, hetgeen hierin bestaat, dat studenten, die zoogoed als klaar zijn, in het laatste jaar zelf onderwys gaan geven en hun kennis gaan meedeelen in voor de maatschappij begrijpelijke vormen. Nu is hij er niet voor, iets zoo maar over te nemen; maar toch ligt hierin een gezonde gedachte, die met eenige wijziging ook in ons land kan ingevoerd. En waar prof. Eutgers tegen het woord „extension" geijverd heeft, herinnert hij aan de beweging in de Schotsche nationale kerk, om meer kerken te bouwen. Dat waren heel eenvoudige lokalen, en toch werd deze beweging aangeduid met den naam van „churchextension movement". Den stroom zoover afleiden met beekjes door een irrigatie-systeem, zulk kunstwerk heet in Engeland „extension", hetgeen hij, wat de kern der zaak aanbelangt, ook met betrekking tot het onderwijs goedkeurt. Hij verblijdt zich, dat de inleider bevestigend antwoordde op de vraag, of ter bestrijding van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 46

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's