GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1973-1974 - pagina 189

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1973-1974 - pagina 189

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

4. De verandering in de maatschappelijke waardering van onderzoek in het algemeen, die o.a. ook het maatschappelijk relevante onderzoek hoger schat dan het fundamentele onderzoek, waarop het rust. 5. De structurele veranderingen in de onderzoeksituatie in Nederland, die gezien de omvang en de kosten van het onderzoek, zich in de naaste toekomst zullen voltrekken. Deze structuurveranderingen zullen berusten op de planning van het onderzoek, zowel in de universiteit als in landelijk verband en zij zullen zich aftekenen tegen de coulissen van het wetenschapsbeleid, die van regeringswege nog moeten worden ontworpen. Al deze facetten van de universitaire onderzoekssituatie zijn de laatste tijd voortdurend besproken op alle niveau's, van vakgroep tot regering en parlement. Het lijkt mij de moeite waard de laatste twee nog eens aan een nadere analyse te onderwerpen en de waardering vóór en de structuur van het onderzoek te bezien vanuit dt functie van het onderzoek aan de universiteit. 2. De functie Het wetenschappelijk onderzoek dat aan de universiteiten plaats vindt bepaalt het eigensoortige van de universiteit als onderwijsinstelling. De beïnvloeding van dit onderwijs door het onderzoek is wezenlijk voor de inhoud en de aard van het onderwijs. 2.1. De inhoud van het onderwijs wordt vanzelfsprekend gericht op de stand van de wetenschap zoals deze blijkt uit de nieuwste onderzoekresultaten. 2.2. De aard van het onderwijs ontvangt zijn kenmerk door de docent, die tevens onderzoeker is. Deze docent brengt door enthousiast vanuit zijn onderzoek te spreken, de prikkel tot een oorspronkelijke en inventieve benadering van oude en nieuwe problemen over op zijn gehoor. De respons van zijn gehoor versterkt en stimuleert hem. Deze wederzijdse bevruchting is een voorwaarde voor levendig en kritisch onderwijs. ledere student die meent dat de syllabi en handboeken hem thuis wel zullen vormen, mist dit levende contact met de oorsprong van wetenschap: de nooit eindigende verwondering van de onderzoeker. Een bevestiging van de behoefte aan deze relatie met een jeugdig gehoor, ook vanuit de onderzoeker, was enige jaren geleden te lezen in de C.E.R.N.Courier, het blad van het internationale research-instituut voor kern- en hogere energie fysica te Geneve. De medewerkers aan dit instituut bleken het geven van onderwijs te missen en stelden daarom voor dat er allerlei speciale cursussen door hen zouden worden opgezet. 191

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

Jaarboeken | 194 Pagina's

Jaarboek 1973-1974 - pagina 189

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

Jaarboeken | 194 Pagina's