Jaarboek 1978-1979 - pagina 23
voorbereiding van deze interne meerjarenafspraken is — in goed overleg met de faculteiten — reeds ver gevorderd. TWEE-FASENSTRUCTUUR
Ik keer terug naar het probleem van verandering in een complex systeem, en wel aan de hand van het voorontwerp van wet twee-fasenstructuur dat in het afgelopen jaar na de nota Hoger Onderwijs voor Velen op alle bestuursagenda's prijkte. Het is daarbij niet mijn bedoeling te herhalen wat over dat voorontwerp door faculteitsraden en universiteitsraad naar voren is gebracht. Bij het concept-twee-fasenstelsel gaat het niet om verandering van het systeem met behoud van de structuur, zoals bij de bezuiniging volgens de meerjarenafspraken, maar om verandering van een groot deel van die structuur zelf. Dat vereist de grootst mogelijke zorgvuldigheid, waarin totnutoe de huidige minister niet lijkt uit te blinken. Eventuele invoering van een twee-fasenstelsel is een diepe, revolutionaire ingreep in het Nederlands stelsel van hoger onderwijs. Zo'n ingreep kan alleen weloverwogen, goed doordacht en voorbereid, gedragen door een brede politieke consensus, geleidelijk in een reeks van jaren, in goed overleg plaatsvinden, wil men een redelijke kans op succes hebben en slechts een beperkte hoeveelheid 'brokken' maken. Ministers van onderwijs die voor zo'n ingreep de verantwoordelijkheid dragen, dienen te vermijden als 'brokkenpiloot' de geschiedenis in te gaan. Ter adstructie van het revolutionaire karakter van de ingreep noem ik enkele vragen die nog steeds niet beantwoord zijn. Leidt de politieke en onderwijskundige argumentatie voor het twee-fasenstelsel niet tot introductie van een 'dossierdiploma' aan het eind van de eerste fase? Voor de opstelling van het Academisch Statuut en de constructie van curricula is dit een fundamentele kwestie. Welke — politieke — criteria moeten worden gebruikt bij de beslissingen om voor bepaalde beroepen wel en voor andere geen door de overheid bekostigde opleidingen in de tweede fase te creëren en de capaciteit van die opleidingen vast te stellen? Het gaat niet aan om het antwoord op deze vraag — zoals in het voorontwerp gebeurt — in eerste instantie aan de universitaire wereld toe te schuiven. Wil men ten departemente naast de archiefkamer met herstructureringsvoorstellen volgens de WHWO nog een kamer vullen met voorstellen voor tweede-fase-opleidingen van allerlei studierichtingen? Het beoogde wetsontwerp voor het twee-fasenstelsel zal 21
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978
Jaarboeken | 152 Pagina's