GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1980-1981 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1980-1981 - pagina 36

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

concept-overeenkomst is daarbij een complementaire samenwerking en taakverdehng met informatica aan de Universiteit van Amsterdam tot stand gebracht, terwijl anderzijds verbindingen zullen worden gelegd met medische en bestuurlijke informatica in respectievelijk de Faculteit der Geneeskunde en die der Economische Wetenschappen. Mede dankzij adviezen van de Academische Raad en beslissingen van de minister plukt de Vrije Universiteit aldus de vruchten van haar beleid gericht op opbouw van de informatica in de VU, aansluitend bij de visie die reeds in 1970 werd ontwikkeld in een rapport van de (toen nog bestaande) senaat. Het plan om aan de Vrije Universiteit een studierichting medisch-biologische wetenschappen in te stellen werd tot onze grote teleurstelling door de minister afgewezen, op nog niet geheel duidelijke en allerminst overtuigende gronden. De Vrije Universiteit zal er, ook in de context van de twee-fasenstructuur, naar blijven streven om een dergelijke opleiding tot stand te brengen. De beleidsnota inzake taak en positie van de academische ziekenhuizen van de Minister van Onderwijs en Wetenschappen en de Staatssecretaris van Volksgezondheid was één van de vele overheidsstukken die in het afgelopen jaar aandacht vroegen. Een commentaar op deze nota werd in goede samenwerking tussen academische ziekenhuizen, betrokken universiteiten en medische faculteiten opgesteld en aan de Tweede Kamer aangeboden. Het is begrijpelijk dat de minister van O&W zijn budget niet verder, c.q. niet meer belast wil zien met uitgaven voor patiëntenzorg. Nog meer evident is dat het beleid ten aanzien van de academische ziekenhuizen als instellingen voor gezondheidszorg in de context van het overheidsbeleid voor gezondheidszorg moet worden geplaatst. Deze problemen van overheidsbeleid, - organisatie en - financiering kunnen echter niet zo opgelost worden dat wat in academische ziekenhuizen onlosmakelijk met elkaar verbonden is, patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek, uiteen wordt gehaald, tot wanorde daar ten behoeve van orde in Den Haag. De overheidsorganisatie zal dus de typische positie en taak van de academische ziekenhuizen in acht moeten nemen. Overdracht van deze ziekenhuizen van O&W aan VOMIL kan dan geen a priori zijn voor het beleid; hoogstens kan tot deze overdracht worden geconcludeerd na zorgvuldige uitwerking en organisatie van het beleid. Een soortgelijke discussie doet zich voor bij het ontwerpen van een nieuwe regeling voor de honorering van medische specialisten in de academische ziekenhuizen. Een combinatie van deeltijdse aanstellingen bij ziekenhuis en universiteit voor respectievelijk patiëntenzorg, en onderwijs en onderzoek is voor zo'n regeling niet mogelijk en ook niet nodig. 34

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

Jaarboeken | 232 Pagina's

Jaarboek 1980-1981 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

Jaarboeken | 232 Pagina's