Jaarboek 1982-1983 - pagina 21
Ook is duidelijk dat wetenschappelijke kwaliteit, volgens 'judgment by peers' en dus beoordeling door deskundigen, doorslaggevend is bij het financieren van onderzoekprogramma's. In deze beleidsprocessen staan voor elke faculteit grote belangen op het spel vanwege de verbindingen met bezuiniging en taakverdeling. In veel faculteiten lijkt de invoering van de voorwaardelijke financiering - terecht - een rol te spelen bij het bepalen van posterioteiten. Kwaliteit in de zin van goede kwaliteit is een bruikbare en relevante factor voor onderzoekbeleid en -financiering. Voor 'topkwaliteit' is dat in mindere mate het geval. Ook in de wetenschap is er geen top zonder basis, geen excellentie zonder een context van goed, degelijk vakmanschap met een regelmatige produktie. Politici en bestuurders zullen bij hun benadering van onderzoek een norm als 'topkwaliteit' nauwelijks kunnen gebruiken. Onderwijs Op het gebied van het onderwijs is de invoering in alle faculteiten van een vierjarige cursus voor het doctoraal examen een ingrijpende verandering, die samengaat met sterke bezuinigingen op het onderwijsprogramma. Maar bij die veranderingen zal het waarschijnlijk niet blijven. Het wetenschappelijk onderwijs kent een grote verscheidenheid aan faculteiten en studierichtingen, die verschillen in aard van de betrokken wetenschappen, in soorten eindtermen, in aantal en soort studenten. Die verscheidenheid zal eerder toe- dan afnemen, tussen faculteiten, maar ook binnen faculteiten: meer of minder specifiek beroepsgerichte opleidingen, meer of minder eenvormige eindtermen, mono- of multidisciplinaire programma's enz. Voor dure opleidingen, zoals geneeskunde en tandheelkunde, zal er wel een capaciteitsregulering komen door politieke sturing verbonden aan de bekostiging. De andere opleidingen zullen - meer dan nu - met elkaar gaan concurreren bij de werving van studenten, want het totale aantal studenten loopt terug als gevolg van de daling van het geboortecijfer. Veel studenten zullen een onderwijsprogramma verkiezen dat zoveel mogelijk kansen op de arbeidsmarkt geeft en/of zoveel mogelijk aansluit bij hun eigen individuele belangstelling en begaafdheid. Onze Faculteit der Letteren heeft haar onderwijsaanbod in die richting verruimd door het instellen van een vrije studierichting. Misschien zal Sociale Wetenschappen ook die kant opgaan. Volgens zo'n ontwikkeling zal de universiteit aan studenten een grotere keuzevrijheid moeten geven, in studie- en onderwijsprogramma's, maar ook in eindtermen en diploma's. Die vrijheid wordt dan een belangrijk aspect van de kwaliteit van het wetenschap19 tT
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982
Jaarboeken | 116 Pagina's