GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1986-1987 - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1986-1987 - pagina 35

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Inleiding Velen onder de hier aanwezigen zullen zich de dagen nog goed kunnen herinneren dat het wetenschappelijk onderwijs zich in een veilige en beschermde positie bevond en zich in alle rust en vrede kon ontwikkelen. Daarvan is momenteel geen sprake meer. Interne ontwikkelingen zoals schaalvergroting, democratisering, toenemende complexiteit en differentiatie, veranderende onderwijskundige en didactische inzichten en een sterk gegroeide behoefte aan planning, evaluatie en beheersing hebben van binnen uit belangrijke veranderingen in gang gezet of bevorderd. Externe factoren zoals regulering door de overheid, de laatste jaren met name gericht op bezuinigingen die meestal werden gesanctioneerd door parlement en publieke opinie, eisen en verwachtingen vanuit industrie en bedrijfsleven, veelal verwoord door prestigieuse adviescommissies en niet onwelwillend becommentarieerd in kranten en opiniebladen, en tenslotte ontwikkehngen in de professionele beroepen-structuur en de arbeidsmarkt hebben op hun beurt eveneens geleid tot verstoring van de academische rust. De academische wereld heeft hierop verontwaardigd, agressief, defensief, berustend, ontmoedigd of apatisch gereageerd. Helaas is de universitaire opstelling zelden pro-actief, waardoor de processen beheersbaar zouden worden. Niet dat de wetenschap niet dynamisch, creatief of innoverend is. Maar in het verleden vond dit — logisch en welhcht gelukkig — zijn primaire kanalisering in de wetenschappelijke ontwikkelingen zelf, waarin theorieën, methoden, modellen en paradigma's voortdurend in discussie staan en bijgesteld worden, en was het zelden gericht op de organisatie, de beheersprocessen en het beleid. Verwonderlijk is het dan ook niet dat zich bij vele universitaire wetenschappers de laatste jaren het gevoel van een opgejaagd hert of — nog erger — van een speelbal op de golven heeft ontwikkeld. Vele afscheidsredes van Rectoren bieden een exposé over het doel, de organisatie en de processen binnen het universitair onderwijs en onderzoek, waarin verwachtingen, ervaringen, teleurstelhngen en niet gerealiseerde idealen de samenstellende bestanddelen zijn. Ik zal op dit moment een dergelijke omvattende visie niet geven. Ten eerste zou ik daarvoor veel meer tijd nodig hebben dan mij vanmiddag is toegemeten, en ten tweede heb ik gedurende mijn Rectoraat van tijd tot tijd de gelegenheid gehad of genomen mijn visie op bijvoorbeeld de universiteit als organisatie", op het proces van onderwijs-evaluatie^', en de doelstelling van de Vrije Universiteit als bijzondere instelling" naar voren te brengen. U moet dat maar beschouwen als deelrapporten binnen een bovenbedoeld exposé. Wel wil ik vanmiddag ter gelegenheid van de overdracht van het Rectoraat graag ten aanzien van één aspect van het universitaire onderwijs in Nederland enkele overwegingen presenteren, namelijk de in de Wet geformuleerde doelstellingen van het Wetenschappelijk Onderwijs. De beperkte tijd hiervoor op dit moment beschikbaar zal aan mijn uiteenzetting noodgedwongen eerder het karakter van kanttekeningen dan dat van een diepgaande analyse geven. 33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Jaarboeken | 174 Pagina's

Jaarboek 1986-1987 - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Jaarboeken | 174 Pagina's