GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1951 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 116

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

104

BOEKBESPREKING

over werkwijze en leven der onderdanen beschikt Ook Ellul w^ees er reeds op, hoe radio, pers en bioscoop naast het goed, veel geestelijke en morele vervlakking brengen Voor stilte en bezonken nadenken bestaat geen tijd meer Door het vele rumoer wordt de eigen keuze bemoeilijkt Men voelt zich machteloos Zo wordt steeds meer de arts degeen, op wie de mensen, die lijden onder de maatregelen of die op andere wijze in de knoop zitten, al hun hoop gevestigd hebben Hij krijgt daarbij een aureool, dat hij niet verdient Dit wordt in de eerste 107 bladzijden van het boek, die naar mijn smaak wat te wrang eindigen betoogd Maar overigens leest men hier veel waars en veel wat tot bescheidenheid noopt Op boeiende en deskundige wijze wordt ons de opkomst der medische wetenschap sinds de invoering der experimentele methoden door Claude Bernard, in aansluiting aan de visie van Descartes, geschilderd en haar uiterst snelle vocuitgang m de laatste eeuw uiteengezet De grandeur blijkt duidelijk uit de vondsten op het gebied der vitaminen, hormonen, vaccins, chemotherapeutica antibiotica, antihistaminen, radiologie, verbetering der narcose- en operatietechniek enz Maar ook deze medaille heeft een keerzijde van misere, zoals alles van het moderne leven Het directe effect wordt vaak gestoord door onvoorziene gevolgen, die wij verder met beheersen Ons medisch weten is relatief, gebrekkig, benaderend en vol waarschijnlijkheidsoverwegmgen verre van exact Als voorbeelden van gevaren en inconvenienten noemt Kressmann de intoleranties, sensibilisaties intoxicaties door chemotherapeutica, die van het klakkeloos toedienen van geslachtshormonen, van overbestraling van overbelasting van het reticulo-endotheliale stelsel, van sommige psychoanalysen Wat weten wij van de werkingswijze der weefselimplantatie a la Filatow, overschrijden wij onze macht over de natuur met bij de praefrontale lobotomie of bij de bilaterale topectomie van grijze hersenstof "> En hoe te oordelen over die ingreep te Lyon (blz 60) waar men bij een verkeerdelijk voor een meisje gehouden pseudohermaphrodiet de later verschenen testikels wegnam en door een nieuwe kunstgreep hem (haar') m staat stelde tot een huwelijk met de jonge man zijner (harer"') dromen' De grote crux voor het medisch kunnen blijven de kanker en vooral de vele chronische kwalen Met citaten wordt de nood dezer mensen geschilderd, het lijden der neurotici, dat de artsen vaak zo weinig ontroert Hier blijkt de ontoereikendheid van ons medisch kunnen Deze mensen vallen teleurgesteld ten prooi aan de kwakzalvers en magnetiseurs In de verdere hoofdstukken wordt de gedachte ontwikkeld, dat het bijzondere karakter der medische wetenschap, waar de mens object en subject tegelijk is, medebrengt, dat iedere arts zich m de praktijk door ,extramedische" beginselen laat lijden Daarmee poogt hij aan vele gewetensconflicten te ontkomen Het zijn morele en metaphysische ,,principes ou imperatifs directeurs" Er zijn sociale richtlijnen voor hygiene en praeventie volgens humanitair instinct, tot algemeen welzijn en sociale veiligheid tot verhoging van het productievermogen ter betere concurrentie met het buitenland met een beroep op de medische eer, en als uitmg van sociaal verantwoordelijkheidsgevoel bij epidemien en oorlog of wel het medisch plichtsbesef gaat uit van traditie en zede, strijdend voor de waarde van ieder mens m een nobel humanisme, voor broederschap zonder aanzien des persoons, voor de artseneer en het beroepsgeheim en tegen overmachtige dwang van de staat Hier vraagt de schrijver of dit alleen op philanthropic berust of dat het wijst naar een dieper achtergrond' Of wel men eist terugkeer tot de natuur, m het stelsel van Carton geheel serieus bedoeld en vergaande m psychosomatische richting, maar door Kressmann afgewezen als volkomen ontoepasselijk m onze moderne maatschappij en teveel riekend naar een syncretisme van occultisme en christelijke waarden Tenslotte zijn er de godsdienstige beginselen Uitvoerig wordt ingegaan op de R C moraalleer en haar categorisch verbod van euthanasie, thera-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 224 Pagina's

1951 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 116

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 224 Pagina's