GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 252

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KINDERTEKENINGEN i) door C. J. VAN DER HORST-OOSTERHUIS Er is in de tegenwoordige tijd een algemene belangstelling voor het kindertekenen. Daarmee wordt dan bedoeld het vrije tekenen van het kind, waarbij het de mogelijkheid krijgt expressie te geven aan wat hem innerlijk beweegt. Het is dus een spontane uiting van wat hij ondervonden en doorleefd heeft of een expressie van wat door een bepaald thema dat is opgegeven, bij hem wakker gemaakt wordt. De kindertekeningen doen op het ogenblik opgeld, ze zijn in de mode. Er wordt veel aandacht aan besteed en op vele scholen is het vrije tekenen een vast deel van het leerprogramma. Tentoonstellingen worden georganiseerd van kindertekeningen. De belangstelling is zo groot en het originele van sommige kindertekeningen trekt dermate de aandacht, dat het kindertekenen ook de moderne schilderkunst niet onberoerd laat. Tekeningen van jonge kinderen zouden wel bestudeerd worden om zich te laten inspireren voor een nieuw werkproject. Men vraagt zich af, vanwaar die algemene belangstelling en waarom wordt zoveel aandacht besteed juist aan het vrije tekenen. Dit moet een diepere achtergrond hebben. Het is de moeite waard van de wereld van het kind kennis te nemen, niet alleen om het kind beter te leren verstaan, maar ook om een inzicht te krijgen in de wijze waarop die wereld van het kind gestructureerd is. Vandaar dat ouders en opvoeders, maar ook psychologen en psychiaters en kunstenaars, zoveel belangstelling hebben voor wat het kind bij het vrije tekenen produceert. Men vraagt zich allereerst af: wat is het typische van kindertekeningen, welke verschillende vormen kan men daarin nog onderscheiden. In het vrije tekenen schildert het kind uit de wijze waarop hij de wereld om zich heen waarneemt. Het kleine kind leeft in een wereld, waarvan hij zelf het middelpunt is. Alles om hem heen leeft op dezelfde wijze als hijzelf en aan alles wordt een bepaald gestemd zijn toegewezen. Het is voor volwassenen moeilijk deze wereld te benaderen, omdat ze bij hen op de achtergrond is gekomen en verdrongen door de realiteit van zakelijkheid en causaliteit. ^) Mededeling uit de Valeriuskliniek, Hoogleraar-Directeur: Prof. Dr. L. van der Horst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 252

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's