GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 91

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

VERBAND TUSSEN ZONDE EN ZIEKTE

71

17 : 15, 16): „Sarai, uw vrouw, gij zult haar naam niet meer Sarai noemen, maar Sara zal haar naam zijn".... „En dan zal ik haar zegenen." Nog steeds bestaat in de synagoge het gebruik, voor een ernstig zieke door middel van naamsverandering ook het besluit van God inzake de zieke gunstig te beïnvloeden. Men slaat de bijbel op en zoekt de naam van iemand die goed geleefd heeft, of zoekt naar een nieuwe naam, die in verband kan worden gebracht met de zieke of omstandigheden uit het leven van de zieke. Bij geopende Heilige Arke, waarin de Torah rollen met de Pentateuch bewaard worden, spreekt men het volgende gebed uit: „Met verlof van de Koning aller koningen en met toestemming van de Heer, geloofd zij Hij, en met toestemming van het hemelse en aardse gericht, veranderen en wijzigen wij de naam van deze zieke, wiens (wier) naam steeds geweest is AA. en wiens (wier) naam van nu en verder niet meer zal luiden AA. maar BB. Met de naam BB. zal hij (zij) voortleven en met de naam BB. zal hij (zij) genoemd worden, met de naam BB. zal men van hem (haar) spreken en met de naam BB. zal hij (zij) aangeduid worden." Herstelt de zieke, dan draagt hij of zij voortaan de nieuwe voornaam, waarmee hij of zij in de synagoge zal worden aangeduid. Deze naamsverandering, het zg. bensjen (van Romaans benedicere = zegegen), is een gebruik waaraan ook zij, die vaak veraf staan van de synagoge, nog vasthouden. In nood zal men vaak mensen naar de synagoge zien komen, die de naam van een geliefde zieke willen laten veranderen, ten einde alsnog een wijziging ten gunste nabij te brengen. Simons wijst er op (in Bijgeloof en lepra in de Atlantische negerzones) dat ook nu nog de naamsverandering in de Atlantische streken van Midden- en Zuid-Amerika en Afrika onder de negers zeer gebruikelijk is. Behalve door maskers en tatoeage wil de mens zich, aldus Simons, ook door naamsverandering onherkenbaar of onvindbaar maken voor demonen en geesten. Hij noemt deze naamsverandering niet alleen beginsel van de primitieve geneeskunde, maar zelfs een primitief begin van preventieve geneeskunde: de mogelijke patiënt wordt onherkenbaar en onvindbaar voor de ziekmakende geesten en demonen. Is iemand, de drager van een bepaalde naam, een onheil overkomen, bv. ziek geworden, dan neemt men aan, aldus Simons, dat de drager van deze naam bij de demonen uit de gratie is en de naam komt in onbruik, juist zoals bij ons gebeurt met de namen van vergane schepen en vliegtuigen. Het Joodse gebruik van naamsverandering bij een ernstige zieke is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 91

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's