1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 176
142
H. VERHEUL
hoeft die spanning er niet te zijn, maar gaan geloof en wetenschap samen, omdat de toekomstverwachting van het geloof ons de pHcht oplegt wetenschap te bedrijven onder meer om der Gerechtigheid wil. En zo ligt dan de toekomstgedachte van de wetenschap besloten in de toekomstverwachting van het geloof. Van der Velde en Cramer hielden een dialoog die zich vooral richtte op de vraag : „Wat is de plaats en de functie van de wetenschappelijke reflectie op het geloofsleven ?" Van der Velde stelde, dat uit de Bijbel blijkt, dat Christus vooral inspringt op die momenten, dat er een twijfelende reflectie is. (Johannes de Doper : „Zijt Gij degene, die . . . . ? " ; de Emmaüs-gangers). Cramer stelde hiertegenover, dat het Geloof zich in de Bijbel aan de reflectie onttrekt. De Emmaüs-gangers zien het pas bij het breken van het brood. Dat is het funderende. Ook het eigene van het vi^etenschappelijke proces vraagt om het funderende, maar er is van geen wetenschap sprake als er geen reflectie (het gefundeerde) is geweest. Met ons modem historie-besef kunnen we daarom toch de Bijbel als openbaring waarderen, omdat dit openbaringsgehalte zich onttrekt aan het thematisch maken van de Bijbel. Wetenschappelijke reflectie en geloof sluiten elkaar in zoverre uit, dat op het moment dat de wetenschappelijke reflectie ontstaat, het geloof wijkt. Het geloofwekkende in een preek is niet gebonden aan de exegese van de prediker terwijl de wetenschappelijke overdracht niet afhankelijk is van zon externe factor als openbaring. Van der Velde wil bij de wetenschappehjke reflectie tot het uiterste gaan en verwacht dat juist dan het geloof zal ontspringen en recht worden gedaan. Hier is geen strikte scheiding tussen het gefundeerde en het funderende, tussen het thematiseren en het niet-thematiseren, deze gaan samen. Speciaal luisterend naar de altpartij in een muziekuitvoering, dus analyserend, interpreteer je je waarnemingen toch tegen je kennis van het muziekstuk als geheel. Wil je de betekenis van de Schepping voor de Israëlieten bestuderen, dan moet je zo het hele Oude Testament lezen en niet de scheppingsverhalen alleen. De werkelijkheid die zich in Christus aan mij voordoet is wel anders dan die zich in de wetenschap aan mij voordoet, maar dat blijkt vanzelf als ik me maar open genoeg tegenover die werkelijkheid instel. Dit anders zijn mogen we niet overtrekken, daar dit in strijd zou zijn met het mens-zijn van Christus. Ook het reflecteren onttrekt zich niet aan de door het geloof te beïnvloeden menselijke handelingen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's
![1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 176](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/orgaan-cvng-geloof-en-wetenschap/1963-geloof-en-wetenschap-orgaan-van-de-christelijke-vereeniging-van-natuur-en-geneeskundigen-in-nederland/1963/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's