GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 206

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

166

FUNDERING EN BEGRENZING VAN MEDISCH HANDELEN

lief te hebben. Zowel wanneer men in macro-verband let op de enorme inspanning die men zich getroost om het medisch kennen en kunnen uit te breiden, alsook wanneer men let op het individuele gedrag van een toegewijd huisarts, kan het duidelijk worden dat liefde het diepste motief is of behoort te zijn. Maar waarin is die naastenliefde gefundeerd? Men kan weigeren te zoeken naar een motief, omdat elk motief dat niet met de liefde zelf gegeven is, een verraad aan die liefde zou zijn. Men baseert zich dan op het ethisch evidente. - Dat is juist, maar behoeft niet het enige antwoord of het laatste woord te zijn. Deze naastenliefde kan wel degelijk in een bepaald perspectief worden beleefd. Menig humanist weet daar het zijne van te zeggen. De christen kan de liefde tot de naaste niet loszien van de hefde tot God. Op tal van - nu niet nader te bespreken - manieren is de liefde tot de naaste ingebed in de liefde tot God, en zijn beiden bepaald door Gods liefde tot die naaste en tot mij. Zo beleeft de christen-arts zijn liefdevolle strijd tegen de ziekte in evangelisch perspectief. Hij weet zich geroepen te strijden vóór het leven en het geluk en tégen de dood en het lijden, en daarbij heeft hij een evangelisch zicht op wat de zin van het echte leven en het hart van het echte geluk is. Hij gelooft in Jezus Christus die het lijden doorleed en in de opstanding het leven openbaarde. In de naam van Jezus Christus bestrijdt hij het lijden en de dood, en dient hij het geluk en het leven. Hij is op zijn wijze in dienst van het Evangelie bij het dienen van mensen. Hij is diaken-incognito.

De vraag is nu of de medische zorg, met name het medische ingrijpen, b.v. het chirurgische ingrijpen, dat alleen in de liefde zijn fundering, zijn motief en rechtvaardiging heeft, ook alleen in die liefde zijn begrenzing vindt. Is alleen het liefdeloze verboden? En gesteld dat dat het geval zou zijn, is het liefdevolle dan op zichzelf een voldoende duidelijke vorm voor het wel of niet, het zus of zo ingrijpen? Is de liefde bevoegd om op elke wijze in te grijpen? Wij wijzen op drie complicaties. 1. Kan het zijn dat men b.v. uit respect voor de natuur moet afzien van wat onnatuurlijk is? Als de natuur-orde een uitdrukking is van de wil van God de Schepper, dienen we ons aan die orde te houden. Maar kan men dat stellen? We moeten beginnen met er op te wijzen dat de mens niet alleen in de natuur maar ook in de cultuur leeft, ja dat cultuur en techniek

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 206

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's