GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 26

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

10

ANTWOORD AAN PROF. J. JANSSENS

wetboek van strafrecht samenhangen maar moet wel geschieden op grond van o.a. morele overwegingen. Nu vind ik niet dat een abortuscommissie alle aanvragen moreel moet goedkeuren, integendeel, zij zal het volste recht hebben om ook morele argumenten in het gesprek met de aanvraagster in te brengen. Mijn instelling is veeleer, dat een abortus-commissie de aanvraag, wanneer de vrouw erop staat, moet toewijzen óók wanneer zij zelf op morele gronden tot een ander oordeel komt. Gebeurt dit niet, dan maken wij — dat kan ik niet anders zien — een mens tot slachtoffer van andermans moraal. Zakelijk voer ik dus graag een pleidooi voor de Engelse wetgeving. Het lijkt mij getuigen van onkunde of onheusheid mij om die reden van ontrouw aan het christelijke te beschuldigen. In Morals in a Free Society (S.C.M., London 1967) voert Michael Keeling als christenethicus eveneens een pleidooi in deze geest. Het is m.a.w. niet zo dat ik een buitenissig of onder christenen niet gangbaar standpunt verdedig. ^;iiièJft Men leze daartoe, ten overvloede b.v. Gottfried Hornig, Schwangerschaftsunterbrechung (Gütersloh '67) die bovendien een uitgebreid overzicht biedt over het abortus-vraagstuk. De abortus-teams zijn m.i. dus op de goede weg, maar moesten minder hun patiënten binden aan de morele inzichten van de commissie. Dus royaler Maar is de heiligheid van het leven dan niet een waarde die we tot elke prijs moeten verdedigen? Inderdaad is het respect voor het leven een onwaardeerbaar groot goed in onze westerse cultuur. Ik meen echter dat dit grote goed niet wordt aangevochten door het scheppen van een ruimere toepassingsmogelijkheid van abortus. Het is niet mijn bedoeling geweest — als dr. Rinzema de passage naleest, zal hij zien dat het er ook niet staat — op dit punt de abortus te legaliseren met een verwijzing naar Vietnam waar doodmaken immers ook mag. De redenering verloopt wat scherper (zoals dr. Zeegers goed heeft begrepen): als het leven werkelijk zo heilig is als wij in onze Westerse cultuur voorgeven, waarom laten dan de mensen die over een pleidooi voor verruiming van het abortus-beleid publiek van hun verontrusting kennis geven, zo weinig — publiek —

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's