GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 116

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

76

BESPREKING COUVÉE - MAG HET?

5. Dan volgt, onder: „Dier-mens of beeld van God", een samenvatting van de bezwaren van ds. Couvée die „tot nu toe, ondanks bezwaren in zekere zin dr. Lever heeft kunnen volgen". Het eerste bezwaar is: „Der Mensch ist ein Dauertypus", m.a.w.: ,,In bijbel en werkelijkheid, hoever ook in het verleden ,vinden we een menselijke natuur, die alles reeds bezat, wat zij later uit zichzelf voortbrengt". Dit is een these. Het tweede bezwaar is antithetisch geformuleerd: „Is dan toch dat éne, of die paar exemplaren „Hominoïden", met één klap begiftigd met al hetgeen de mens tot beelddrager Gods, tot ,,mens" maakte? Is dat „evolutie" of „Goddelijke ingreep"? (pag. 38). Dan gaat ds. Couvée, naar aanleiding van een door Lever gebruikt beeld van een plant waaruit na maanden groei een bloem ontstaat, in verband met het ontstaan van de mens als top der evolutie, nader in op de vraag van evolutie versus goddelijke ingreep. Daarbij stelt hij nogmaals via kritiek op continuïteitsdenken als zijn mening dat discontinuïteiten een bewijs vormen voor de gedachte van schepping. ,,We komen er niet onder uit: Paulus heeft zich met zijn eerste Adam vergist... of Lever" (p. 41). Tenslotte vinden wij dan, in het laatste hoofdstuk, onder de titel „Kultuur-optimisme en toekomst" nog een aantal opmerkingen waardoor enerzijds de kritiek van ds. Couvée, bv. op Lever, duidelijker wordt, anderzijds hij zich laat zien als iemand die zijn cultimr-pessimisme alleen tot optimisme omgebogen ziet in zijn geloof in Jezus Christus, die, van Bovenaf, de tenondergaande wereld zal redden. Het gevaar in het evolutie-dogma ziet ds. Couvée in „het plaatsen van heel de wereld, de moraal, de bijbel zelf op drijfzand". Hij beziet, met christelijke humor, de wetenschap en zijn denken. Antithetische en thetische elementen in de brochure Ik heb getracht ds. Couvée recht te doen wedervaren, door uitgebreid te citeren (wellicht te uitgebreid voor een recensie). Dat ik daarbij die punten koos die ik saillant achtte, blijft uiteraard voor mijn rekening. Nu komt echter de moeilijke taak van het „beoordelen". Om dat te kunnen doen is het allereerst noodzakelijk dat men zich afvraagt welke bedoeling de brochure heeft. Ik meen dat de gehele brochure allereerst een antithetisch karakter draagt. Doch de antithetische stellingname wordt gevoed door een duidelijk thetisch

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 116

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's