De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 103
Ter gelegenheid van har halve-eeuwfeest, in opdracht van heeren directeuren der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag, historisch geschetst door J.C. Rullmann
HET ACADEMISCHE LEVEN
In September 1897 publiceerde de Senaat der Vrije
Universiteit het volgende Rapport, in Mei 1895 opgesteld
door de Hoogleeraren Kuyper, Fabius en Woltjcr.
L.S.
De Senaat der Vrije Universiteit, overwogen hebbende, óf en in
hoeverre het geoorloofd is voor studenten der Vrije Universiteit col-
lege te houden aan de andere Universiteiten, heeft te dien aanzien de
volgende Stellingen aangenomen; en heeft voorts besloten, in den
kring der Universiteit hiervan mededeeling te doen door aanplakking
ad valvas Academicas.
1. Het Onderwijs aan cene Universiteit moet naar zijnen aard,
als het hoogste, als wetenschappelijk onderwijs, principieel zijn, niet
slechts in dien zin, dat het op beginselen rust, maar ook zóó, dat het
verband met de beginselen wordt aangewezen.
Voor de verschillende faculteiten zijn de beginselen naar den aard
van het object der wetenschap, die in deze faculteit gedoceerd wordt,
onderscheiden, maar deze onderscheidene beginselen leiden, zoowel
door den aard der wetenschap, wier objecten in den grond toch
samenhangen als organische deelen van één geheel, als door den aard
en de natuur van den menschelijken geest, als het subject der weten-
schap, welke geest in blijvende gedeeldheid geen rust vindt, tot
gemeenschappelijke beginselen.
2. Universiteiten vallen als inrichtingen voor onderwijs ook
onder de regelen der paedagogiek.
De paedagogiek nu eischt vóór alles eenheid, eene centrale eenheid,
in het onderwijs niet minder dan in andere zaken, die tot haar terrein
behooren.
Wat tegen die centrale eenheid ingaat, hetzij incidenteel, hetzij
vooral principieel, behoeft niet onbekend te blijven, en mag dat ten
deele zelfs niet, aan hen, die onderwezen worden, maar moet, zoo
objectief mogelijk gerefereerd, van het centrale beginsel uit, in het
licht worden gesteld.
3. De Vrije Universiteit als staande voor al haar onderwijs geheel
en uitsluitend op den grondslag der Gereformeerde beginselen, ver-
langt en postuleert diensvolgens, meer dan eenige andere Universiteit,
eenheid van beginsel in haar onderwijs, uit wetenschappelijk en paeda-
gogisch oogpunt beide. Immers al wat Gereformeerd is heeft in de
absolute erkenning van de Souvereiniteit Gods en den cisch van de
toepassing dezer erkenning op elk terrein des levens en dus ook der
wetenschap, zijn gemeenschappelijk grondbeginsel en uitgangspunt.
91
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's