De vrijheid van het bijzonder onderwijs - pagina 168
Academisch proefschrift ter verkrijging van de graag van doctor in de Rechtsgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
tot de slotsom, dat een beroep van een bijzondere instelling op de bijzondere
status voortaan slechts dan zin zou hebben, 'wanneer redelijkerwijze inzich-
telijk kan worden gemaakt, dat de eigen aard en grondslag, in de zin van de
ideële motivatie, in het geding zijn. In alle andere gevallen is de bijzondere
status nu, bij de 100% gelijkstelling, niet meer relevant'. Aan het slot van zijn
betoog vroeg De Rijk de minister of hij het met zijn betoog eens was en hoe
in dat geval de zinsnede ' d i e n t . . . bij de taakverdehng rekening te worden
gehouden met de eigen aard van de bijzondere instelhngen, met name van de
zg. confessionele instellingen' in de Memorie van Toelichting terecht was ge-
komen. De Rijk vroeg dat, omdat vooral de woorden 'met name' zouden
suggereren, dat meer dan alleen de confessionele grondslag ertoe zou kunnen
leiden, dat een bijzondere instelhng - bijvoorbeeld een niet-confessionele
hogeschool als die te Rotterdam — buiten een door de overheid nagestreefde
taakverdeling zou kunnen blijven.
Senator De Rijk miskende met zijn betoog, dat de vrijheid van onderwijs
niet alleen confessionele, maar ook allerlei ideële en zeer praktische grond-
slagen kan hebben. Financiële gelijkstelling van openbaar en bijzonder weten-
schappelijk onderwijs kan en mag niet een verregaande, zelfs bijna volledige
gelijkschakehng van de beide onderwijsvormen tot gevolg hebben: de grond-
wettelijk gewaarborgde vrijheid van onderwijs dient zelfs bij 100% subsidie in
stand te blijven. Helaas hebben noch de minister noch de overige leden van
de Eerste Kamer zich duidelijk uitgelaten over de opvattingen van de heer De
Rijk.^'^ Hoewel het wetsontwerp door de Eerste Kamer werd aanvaard en tot
wet^^^ werd verheven weerhield dit er senator De Rijk niet van om in een
later stadium op de taakverdehng terug te komen en de minister te verzoeken
alsnog tot een bijstelling van de gewraakte passage in de Memorie van Toe-
Hchting bij de 100%-wet over te gaan.^^^
III.7.4.3. De financiële gelijkstelling
De vraag is gerechtvaardigd of de 100%-wet een volledige financiële gelijk-
steUing van het bijzonder wetenschappelijk onderwijs met het openbare heeft
bewerkstelligd. De voortekenen zijn niet gunstig. In naam bestaat sedert
1920 een financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder lager onder-
wijs, niettemin heeft onlangs de interdepartementale werkgroep regeling
rijksuitkeringen kleuter- en lager onderwijs geconstateerd, dat het openbaar
onderwijs veel duurder is dan het bijzondere. 'Door een niet'bedoelde
werking van de financiële gelijkstelhng tussen openbaar en bijzonder onder-
wijs is een onbevredigende toestand geschapen. (. . .) De nominale gelijkstel-
ling tussen het openbaar en het bijzonder onderwijs moet gewijzigd worden
in een materiële gelijkstelling'.^'" Geldt deze algemeen geformuleerde con-
clusie nu ook het wetenschappelijk onderwijs?
351. Wel positief was de uitspraak van minister Veringa, dat bij een taakverdeling de
openbare instellingen 'als een geheel, als een groep worden gesteld tegenover de indivi-
duele bijzondere insteUingen, voorzover deze laatste zich op grond van hun eigen aard van
de openbare instellingen en . . . van elkaar onderscheiden'.
352. Wet van 30 september 1970, Stb. 494.
353. Handelingen I 1970-1971, blzz. 152-178.^
354. Bijlagen bij de HandeHngen II 1975-1976, no. 13.721 nr. 2.
156
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978
Publicaties VU-geschiedenis | 264 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978
Publicaties VU-geschiedenis | 264 Pagina's