Studiedag 'VU Tussen twee VU-ren' - pagina 6
Kontroversen rond de doelstelling en het functioneren van de VU
- 2 -
Ieder thema is onderverdeeld in subthema's die in de inhoudsopgave
van de map zijn vermeld. Hier zij slechts opgemerkt, dat de commissie
uitdrukkelijk een verbinding heeft gelegd naar het zgn. senaatscongres
uit 1968 toen eveneens een bezinning rondom de VU in verleden, heden
en toekomst werd georganiseerd.
De commissie heeft rond tachtig personen van binnen en bui-
ten de VU gevraagd om een bijdrage van 4 a 5 pagina's voor de congres-
map te schrijven.
Buiten de VU werden auteurs aangezocht van wie men verwachtte dat ze
een significante discussiebijdrage konden leveren. Daarbij beperkte
de commissie zich niet tot personen die met de VU verwantschap konden
voelen. Er werd bijvoorbeeld ook een uitnodiging gestuurd aan alle
leden van de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs en Wetenschappen van
de Tweede Kamer.
Binnen de VU werd uit iedere (sub) faculteit een tweetal
docenten aangezocht in de verwachting dat op deze manier een beeld
kon worden verkregen van wat er aan de VU leeft onder degenen die
bij onderwijs en onderzoek betrokken zijn ten aanzien van de aan de
orde gestelde vragen. Van studentenzijde werd slechts een beperkt
aantal student-auteurs voorgesteld, zodat deze groep in de map iets
minder aan het woord komt dan haar aard en omvang rechtvaardigt.
De commissie is bijzonder gelukkig met het aantal auteurs,
dat ondanks drukke bezigheden een bijdrage voor de map heeft willen
schrijven. Ook de verscheidenheid in de bijdragen stemt tot vreugde
en geeft de garantie voor een boeiende discussie op de studiedag
van 4 juni 1980. De studiedag zal daarvoor ruimschoots de gelegen-
heid bieden. Het programma van de studiedag vindt u op de achter-
zijde van deze map afgedrukt.
De organisatoren hopen dat er op de studiedag meer gebeurt dan
een uitwisseling van gedachtes en meningen, dat er ook praktische
beleidsaanbevelingen aangenomen worden op deze dag van
zelfreflectie . En : zelfreflectie moet ook uitmonden in actie :
in studieprojekten, gespreksgroepen, maar ook b.v. prioriteisstel-
lin^ in het onderzoeksbeleid.
Voor de lezer van de map volgt hier een enkele handreiking.
De bijdragen zijn per (sub) thema geordend. Per hoofdthema is er een
inleiding waarin de kernpunten zijn samengebracht en een poging
gedaan wordt om de bijdragen systematisch met elkaar te verbinden
en te vergelijken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 juni 1980
Publicaties VU-geschiedenis | 368 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 juni 1980
Publicaties VU-geschiedenis | 368 Pagina's