De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 390
De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.
I deze punten reeds het laatste woord gesproken werd. En waar zal men
dan eerder hulp zoeken dan in het werk van een man, bij wien steeds,
onverschillig of hij meestreed dan wel zich onttrok, de daad met het
woord strookte?
Om de geschiedenis van de calvinistische wijsbegeerte verder af te
ronden, moeten we uiteraard ook nagaan hoe Dooyeweerd zich na
de oorlog ontwikkelde. Drie onderwerpen zou ik daarbij willen
noemen: 1. zijn hoofdwerk, 2. de antropologie en 3. het gesprek
met anderen.
Wat het hoofdwerk van Dooyeweerd betreft, gaat het om de
vertaling van De Wijsbegeerte der Wetsidee in het Engels en om twee
andere werken. In het laatste interview dat Dooyeweerd toestond,
in het najaar van 1975, zei hij daarover:
In mijn program stond oorspronkelijk dit: ik zou eerst de Wijsbegeerte
der wetsidee uitwerken, zodat die uitgegeven kon worden; dan kwam
Reformatie en scholastiek in de wijsbegeerte, een trilogie die gericht zou
zijn tegen de scholastieke richting, en dan vooral de Encyclopedie van
de rechtswetenschap, die lag me bijzonder na aan het hart. Nou, op die
laatste twee punten heb ik gefaald, dat heb ik niet volledig kunnen
volbrengen. Van die tweede trilogie is het tweede deel verreweg het
omvangrijkste. Dat ligt al verscheidene jaren in manuscript gereed, dus
het zou eigenlijk zó uitgegeven kunnen worden. Maar dat heb ik niet
gedaan; ik had er opeens geen zin meer in. Dat kwam omdat na de
oorlog de traditioneel-scholastische richting alle voet aan de grond
verloor. De theologische faculteit van de Vrije Universiteit werd
volkomen herboren, om zo te zeggen; die ging een heel andere richting
uit.
Het eerste deel van Reformatie en Scholastiek in de Wijsbegeerte
verscheen pas in 1949. De slechte kwahteit van het naoorlogse
papier, waarop de inkt uitvloeide, en het vele Grieks in de tekst
hadden een paar jaar oponthoud veroorzaakt. Deel U kon daardoor
pas na 1949 uitgegeven worden, maar van katholieke zijde waren
inmiddels veel nieuwe publikaties over de scholastiek verschenen
vanuit nieuwe gezichtspunten. Dooyeweerd moest dus, om actueel te
blijven, zijn materiaal geheel omwerken. Dat zal ook van invloed
geweest zijn op zijn besluit om deel n niet uit te geven. En een
derde reden was de vraag om kopy door het tijdschrift Philosophia
Reformata, waar hij als hoofdredacteur voor moest zorgen. Door
1!
384
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's