Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 276
In zijn Encyclopaedie schreef Kuyper over Gods zelfkennis:
'Het bewustzijn dekt in God volkomen het zijn, . . . Er kan dus bij
God geen sprake wezen van een zelfkennis, die op menschelijke wijze
door opmerking, ontleding, gevolgtrekking enz. zou gevormd zijn. Ook
de zelfkennis is in God sui generis, en dus Goddelijk.'
En hij concludeerde dat 'hierdoor de toelating van elk anthropomor-
phisme in de cognitio archetypa veroordeeld' is, alsof het primair inge-
voerde onderscheid van zijn en bewustzijn, en het samenvallen daarvan
bij God ook niet tot het antropomorfe of mensvormige spreken behoor-
de.
Hij was hier even speculatief als toen hij in Het Werk van den Heili-
gen Geest theologiseerde over de inblijvende daden Gods. Die speculatie
komen we telkens in de theologie tegen, maar Kuyper legde er wel heel
sterk de nadruk op door zijn romantische stijl. Hij schreef toen, (we ge-
ven maar een fragment):
'Er zijn namelijk daden in het goddelijk Wezen, die bestemd zijn om
later uit te gaan, en er zijn andere daden, die eeuwig in het Wezen zullen
blijven.'
Als voorbeeld noemde hij toen het centrale leerstuk van het Calvi-
nisme:
'Neem bijv. de uitverkiezing en de eeuwige generatie. Beide zijn
inblijvende daden Gods. Maar toch met sterk sprekend onder-
scheid. Immers, de eeuwige generatie van den Zoon door den Va-
der is een daad, die nooit naar buiten kan treden, maar eeuwig in
het mysterie des goddelijken Wezens blijft. Terwijl omgekeerd de
uitverkiezing wel als raadslag een inblijvende daad was, maar niet-
temin bestemd, om in de volheid des tijds door de roeping der ver-
korenen uit te treden naar buiten.'
Een theologie komt door te spreken over Gods zelfkennis en Gods da-
den die eeuwig in zijn Wezen zijn en blijven, in tegenspraak met zich-
zelf. Want hoe kan een mens spreken over daden, die eeuwig in Gods
Wezen zijn en blijven. Die theologie is ook niet in overeenstemming met
de pretentie zuivere openbaringstheologie te zijn. Een mens kan niet
naar waarheid over God spreken, als God zich niet openbaart. En als
God zich openbaart, dan betreft dat geen daden, woorden, gedachten
of besluiten die eeuwig in zijn Wezen zijn en blijven. Wie wel theologi-
seert over 'Gods daden die eeuwig in zijn Wezen zijn en blijven', specu-
leert.
Speculeren, of op min of meer losse veronderstellingen berustend
denken, is een menselijke bezigheid.
270
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's