GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 425

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 425

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

110-39; Sinds zijn promotie: G. Puchinger, Dr Herman Dooyeweerd. In: Perspectief. Kampen

1960, p. 48.

H M ; Over het probleem: Themis, 81 dl., 1920, p. 126-151, citaat p. 138.

111-12; HIJ was dus op zoek: H. Bavinck, Ethiek en Pohtiek. In: Stemmen des Tijds, 5e jg., 1916

II, p. 46, 47.

Dooyeweerd tiezat van Emil Lask: Die Logik der Philosophie und die Kategorienlehre (1911) en

Die Lehre vom Urteil (1912), twee boeken die in zijn studententijd verschenen.

Emil Lask, 1875-1915, sneuvelde in de Eerste Wereldoorlog. Zijn vriend E. Herngel gaf in

1924-25 zijn Gesammelte Schriften uit. Herngel werd de promotor van K. Schilder.

111-24; Toen mijn belangstelling: Dooyeweerd-archief in H.D.C.

111-29; In zijn college: A. Anema, Relativistische Rechtsleer. In: Polemios, 2e jg., nr. 26 en 27

Anema schrijft dat "Radbruch zijn stelsel eigenlijk heeft gevormd langs den weg van kritiek op

Stammler".

Gustav Radbruch (1878-1949) blijkt zo belangrijk, dat sinds 1987 een Gesamtausgabe van zijn

werk in 20 delen verschijnt bij C.T. MÜUer Junstischer Verlag te Heidelberg. Dl. 1,

Rechtsphilosophie l, werd m 1987 verzorgd door A. Kaufmann, dl. 16, Biografische Schriften in

1988 door G. Spendel.

113-4; Vooral de studie: Antirevolutionaire Staatkunde, Ie jg., p. 9.

Het boek van de overigens onbekende professor M. Schneckenburger uit Bern werd uit zijn

nalatenschap door ds. E. Gueder te Stuttgart in 1855 in twee delen uitgegeven. Dat de auteur

naar de Fundamentaldifferenz, Grundpnnzip, Grunddifferenz, Urgestallt of het principielle

Gesichtspunkt vroeg van het "lutherische und reformierte Typus", moet Dooyeweerd hebben

aangesproken, vooral omdat deze "Fixirung des eigentlich religiösen Elementes in seinem

Urgestalt" werd gezocht, "in einer verschiedenartigen, eigenthuemlichen Lebens", al werd

methodisch ook begonnen met de "originalen Verschiedenheit des subjektiven Bewusstsein oder

der rehgiösen Gefuehlszustande selbst", zie p. 17, 36, 19, 14, 36, XXXFV.

Omdat Dooyeweerd zich voor de strijd tussen Substanzbegnff und Funktionsbegriff (Ernst

Cassirer, 1910) interesseerde, zal hem de noot van p. 15 opgevallen zijn. Deze luidt: "lm

Allgemeinen lasst sich die Bemerkung machen, dass die reformierte Dogmatik nach ihrem

biblischen Charakter die religiösen Wahrheiten in der Form des Verbums vorzutragen hebt, die

lutherische in der des Substantivs. Erst mit dem holiandischen Scholasticismus des XVII

Jahrhunderts wird auch das letztere in der reformierten Kirche herrschend."

113-14; Over de ontwikkelingen: H. Dooyeweerd, Introduction, p. 5. In- The idea of a Christian

Philosophy; essays in Honour of D.H.Th. Vollenhoven. Toronto 1973; eerder in Philosophia

Reformata, 38ste jg.

113-28; In het eerste: Stemmen des Tijds, 9e jg-, 1922 I, p. 293-301.

114-3; In zijn artikel: Stemmen des Tijds, 9e jg., 1922 III, p. 129-143.

114-14; In datzelfde jaar: M.E. Verburg, Herman Dooyeweerd; leven en werk van een

Nederlands chnsten-wijsgeer. Baarn 1989, p. 32-38.

115-16; HIJ wilde iets: Paulus in 1 Corinthiers 15:45: "de eerste mens, Adam, werd een levende

ziel; de laatste Adam een levendmakende geest."

118-3; Janse had al iets: D.H.Th. Vollenhoven schreef in mei 1960 in de Mededeelingen van de

Vereenigmg voor Calvinistische Wijsbegeerte een In memoriam Antheunis Janse. Daarin o.a.: "Tot

een dieper contact kwam het echter eerst toen 'k reeds m Den Haag stond. Het raakte vooral

de anthropologic. Op dit punt was Janse nl. ondertussen tot een meer Bijbelse visie op 'de

levende ziel' gekomen, die me van heel wat onvruchtbare traditionele speculaties bevnjdde."

118-27; Zijn eerste opdracht: gestencild advies Dr. Abraham Kuyperstichting, eerste deel febr

1923, p. 1, 3-7, 9, 14 en 18.

119-8; Het advies inzake: M.E. Verburg, Herman Dooyeweerd. Baarn 1989, p. 47-51

119-14/15; Dooyeweerd wilde daarin: Nederland en Oranje, 4e jg., 1923, p. 99.

419

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 425

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's