Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 44
De geschiedenis van het Paedologische Instituut in Amsterdam 1931-1989
ben in deze stichting. Het feit dat de nieuwe school een
LOM-school werd en geen tweede p.i.-school kwam omdat
de inspectie van het B . L . O . het werk onvoldoende specia-
listisch vond voor deze benaming. Behalve het p.i. was
ook de school in versukkeling geraakt (en langzamerhand
zelfs wat los komen te staan van het p.i.).
De nieuwe school is alleen bestemd voor kinderen van
buiten het instituut. De 'buitenschool' wordt hiermee niet
alleen figuurlijk maar ook letterlijk een buitenschool. Uit-
eindelijk wordt begin 1964 met de bouw van de school ge-
start en deze wordt eenjaar later voltooid. De Professor
Waterinkschool, want zo wordt de school vanaf het begin
genoemd, is hiermee een feit. Na dertig (!) jaar trouwe
dienst als hoofdonderwijzer van de school verbonden aan
het P.I., verlaat dhr. Eisses op 31 december 1961 het insti-
tuut. Vanaf de oprichting was hij het hoofd van de school.
De laatste jaren hield hij zich vooral bezig met de afdeling
voor externe leerlingen van de school. Hij zou worden op-
gevolgd door dhr. L. Knol wat betreft de interne school.
Deze laatste zorgde door zijn open instelling er o.a. voor
dat het onderwijs aan het P.i. en de behandeling in het in-
ternaat op elkaar werden afgestemd. De school werd mede
dankzij hem een geïntegreerd onderdeel van de totale be-
handeling op het P.i.
In de loop der jaren specialiseert de P.I.-school zich hoe
langer hoe meer. Deze specialisatie drukt zich onder meer
uit in een speciale afdeling voor Zeer Jeugdigen (vanaf
1968) en de grote aandacht voor specifieke leerproblemen,
met name dyslexie. Het onderwijs is dan al hoe langer hoe
meer weer deel gaan uitmaken van de gehele behandeling
die een kind krijgt op het P.I. De onderwijzer en de onder-
wijzeres geven niet alleen les maar zijn door hun taak ook
betrokken bij het behandelingsplan. Dit betekent een ver-
zwaring van de taak van het lesgevend personeel. In
1978 wordt besloten een leerkracht 'speciale taken' aan te
stellen.
In dezelfde tijd blijkt de huisvesting van de interne
school onvoldoende als gevolg van de groei en intensive-
ring van het werk. Het gebouw van de Professor Waterink-
school zou een oplossing zijn. Zo gaat men op zoek naar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's