GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 41

De geschiedenis van het Paedologische Instituut in Amsterdam 1931-1989

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een school verbonden aan het Paedologisch Instituut wil

zeggen, verbonden met de laboratoria en het internaat. Een

observatie in den ruimsten zin. Van klassikaal onderwijs

is op deze school dan ook geen sprake. Het individueele

staat sterk op den voorgrond. En gelukkig ook. Het onder-

wijs geven aan deze leerlingen is een ingespannen arbeid.

Toch is het een voorrecht te mogen werken onder al deze

Varianten'. In de eerste plaats om de groote verscheiden-

heid. Maar ook omdat hier zoovelen komen, die voor het

eerst hooren van Jezus, die niet weten wat bidden is. En

dan hun aandacht bij de Bijbellessen te merken; voor velen

gaat hier voor het eerst de Bijbel open'. In dit jaarverslag

wordt eveneens een fraaie typering gegeven van de soorten

kinderen die de school bezoeken. 'Ook nu telden we, even-

als andere jaren, onder de leerlingen de nerveuzen, de prik-

kelbaren, de in zich zelf gekeerden, de bedeesden en tragen,

de afleidbaren en stille werkers, gevallen van motorische en

sensorische aphasie, jongens die altijd vroolijk en opge-

ruimd zijn en daarnaast de pessimisten, de vernielzuchtigen

en de treiters.'

De school blijkt een klein getal vaste leerlingen te heb-

ben, meestal kinderen van buiten het instituut die in hun

woonplaats geen Buitengewoon Lager Onderwijs kunnen

volgen, en ook een groot aantal tijdelijke leerlingen. De eer-

ste jaren van het instituut bestaat het onderwijzend perso-

neel maar uit twee mensen: één onderwijzeres en één

schoolhoofd. In 1937 is het aantal aanmeldingen voor de

school zo groot, dat een extra onderwijzeres moet worden

aangetrokken. Het aantal leerlingen, begin dat jaar, be-

draagt dan achtenveertig: zevenendertig jongens en elf

meisjes. In 1939 loopt ook het aantal leerlingen op de

school terug en tijdens de oorlog hebben de onderwijs-acti-

viteiten waarschijnlijk op een laag pitje gestaan.

Na de oorlog komt hier verandering in daar de stroom

van leerlingen naar de school groter is dan voor de oorlog.

Het leerlingenaantal groeit gestaag, evenals het personeel.

Er wordt besloten de school op te splitsen in een zgn. 'bui-

tenschool' en een 'binnenschool'. De buitenschool voor

kinderen van buiten het instituut, de binnenschool voor

kinderen die in het instituut verblijven. Het jaar 1949 is een

39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's