Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 48
aMTSSU-J
V o o r b e p a a l d e t r j d
het bruikbaar of relevant was - vandaar de voorkeur voor contem-
poraine geschiedenis - en, voor zover dit niet het geval was, dan
diende het verleden kritisch benaderd te worden om vrij baan te
maken voor de toekomst. Waar vroeger bij de opleiding Geschiede-
nis aan de VU veel aandacht werd besteed aan de Filosofie van de
Geschiedenis met als belangrijke vraagstelling de vraag naar de
zin van de geschiedenis sub specie aeternitatis, werd van het vak
Theorie van de Geschiedenis nu verlangd helderheid te verschaf-
fen over het wetenschappelijke karakter van de geschiedenisstudie
waarbij verder aansluiting werd gezocht bij de sociale wetenschap-
pen. Ook bij de docenten - de staf was als gevolg van de steeds
toenemende welvaart in combinatie met een grote toevloed van
studenten flink gegroeid - leefde dit en ik herinner mij een stem-
ming waarbij besloten werd er naar te streven dat de Letterenfacul-
teit ingeruild werd voor die van de sociale wetenschappen. Daar is
overigens niets van terecht gekomen en serieus geprobeerd is het
trouwens ook niet. Ook het latere verlangen naar een eigen facul-
teit had een hoog utopisch gehalte.
De Introductie van nieuwe vakken als uitdrukking van een stre-
ven de studie nieuw te oriënteren is niet uniek voor geschiedenis
geweest; ook bij Nederlands en wellicht ook bij de moderne talen
zijn soortgelijke ontwikkelingen constateerbaar. Daar is immers
het vak taalbeheersing geïntroduceerd, om meer en beter dan
voorheen te bestuderen wat taal, opgevat als een instrument in het
maatschappelijke verkeer, nu precies uitwerkt. Het kan geen toeval
zijn dat in hun tijd bekende studentenactivisten als Tieme van Dijk
en Margreet Onrust na voltooiing van hun studie bij deze afdeling
emplooi hebben gevonden.
De toevloed van studenten had nog een ander gevolg. Zij deed
de vraag rijzen of er voor hen, wanneer zij eenmaal afgestudeerd
waren, voldoende werkgelegenheid zou zijn. Tot dusver was het
leraarsberoep de natuurlijke bestemming van afstuderende stu-
denten geweest, maar op een gegeven moment liepen er aan de
Nederlandse universiteiten meer geschiedenisstudenten rond dan
er betrekkingen waren als leraar en bij de talenstudies zal het
42
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's