Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 387
De Vrije Universiteit 1880-2005
studente, 'maar ik ben te sceptisch om te kunnen geloven. Toch blijf ik op zoek naar mijn
eigen kerk [...] God is dood en Marx inmiddels ook. Wat blijft er over.'' Er mist iets. Er
ontbreekt iets dat ik niet kan definiëren, maar af en toe valt het me lastig.'^39 Een andere
studente ziet verband met haar studie. 'Als je medicijnen studeert kom je toch wel veel
in aanraking met vragen over leven en dood.'^'*'' Daarom moet je opgeleid worden tot
christenarts, zou men vroeger gezegd hebben. Maar zo concreet maakt deze studente het
niet. Voorzover christen zijn meer inhoudt dan verantwoord handelen - en dat kan voor
sommigen een volledige definitie zijn^'*' — is het gevoel en ervaring. Emoties staan bij de
zoekenden centraal, meent de psycholoog Peter Roelofsma. Ze werden nooit gedwongen
naar de kerk te gaan, zoals vroeger hun ouders, ze komen uit vrije wil, zonder gevoel van
verplichting. Maar ze willen in de godsdienst wel iets vinden wat hun gevoel aanspreekt
en acti veert, ^"t^
Een opgaande lijn is in die ontwikkelingen echter niet te ontdekken. We staan zeker
niet aan de vooravond van een herkerstening. Als er één godsdienst steeds duidelijker in
beeld komt, is het de islam. Begin 2003 was 15 procent van de studenten islamitisch,^'*^
een percentage dat weinig kerken nog wisten te halen. De Vrije Universiteit is wel in trek
bij moslimstudenten. Ze is de enige instelling van hoger onderwijs, die een islamitische
was- en gebedsruimte ter beschikking stelt, en voor enkelen speelt ook mee, dat zij van-
wege de doelstelling hier respect verwachten voor mensen met een geloofsovertuiging.^''^
Enige aanpassing wordt wel verlangd. Het College van Bestuur vindt met alle in de VSNU
samenwerkende universiteiten^'*5 dat studentes geen sluier mogen dragen die het aange-
zicht bedekt. Oogcontact en handdruk horen verplicht te zijn.^''^ Kortom, de moslim
wordt niet gekerstend en krijgt ruimte voor de liturgische beleving van zijn geloof Maar
aan het juk van de seculiere normen mag hij niet ontkomen.
HET STUDENTENPASTORAAT
In de democratische periode waren de studentenpastores haast altijd te vinden aan de
zijde van de activisten. Toen de predikanten in 1980 een bezoek aflegden bij het College
van Decanen, maakte rector Verheul hun het verwijt dat ze nooit andere dan linkse
standpunten innamen, zodat het wetenschappelijk personeel de indruk had gekregen
'dat met studentenpastores geen vriendschappelijke relatie kan worden onderhouden'.
De predikanten wezen die beschuldiging terug. Ze wilden zich helemaal niet identifice-
ren met links, al was het inderdaad niet onmogelijk, 'dat soms de indruk heeft kunnen
ontstaan van een politieke voorkeur voor links'.^''^ Was er sprake van een misverstand,
dan had het pastoraatsblaadje Via-Via wel tot de verwarring bijgedragen, door tamelijk
consequent in elk nummer de hoofdpunten van de linkse agenda aan de orde te stellen:
tegen de kernwapens, tegen de neutronenbom, tegen de koude oorlog. Andere stof werd
zelden aangeboden, met uitzondering misschien van een artikeP^^ dat in zijn titel de
vraag opwerpt: 'Deed Jezus aan bodybuilding.'" Maar dat was nu weer geen opschrift dat
PRIVATISERING VAN GELOOF 19802005 383
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's