GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 220

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 220

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

4- Het wetenschapspolitieke speelveld - een variëteit aan

(innovatieve) activiteiten

Ik begrijp wel datje in het denkmodel van de kritische sociologie

als eerstejaarsstudent, zoals een eerstejaarsbioloog wormen snijdt,

ook kansen wilt hebben om de praktijk te beoefenen. Maar onze

studieobjecten zijn nu eenmaal mensen, die je metals wormen

kunt en mag snijden. Als je dan gaat oefenen op je eigen

hoogleraren dan wil ik toch de stelling poneren (met een variatie

op de titel van een oud kinderboek over het negervraagstuk van

Hildebrand Bosma) dat een hoogleraar ook een mens is. Je kunt

zo'n mens door zijn colleges te verstoren stukmaken.

Hoogleraar Bestuurskunde Henk Brasz"*

4.1 Gevarieerde en gedecentraliseerde inzet

'Terug naar de faculteiten' is een van de klassieke motto's van de radi-

cale studentenbeweging. Feitelijk wordt bedoeld: Ga aan de slag met je

studie, vooral in projectgroepen, leeronderzoeken en stage- en scrip-

tiegroepen. Dit speelveld is per definitie versplinterd en onoverzichte-

lijk, ook voor de kernorganisaties van de radicale studentenbeweging.

Per studierichting, discipline of leerstoel is de inzet verschillend en zijn

de omstandigheden en verhoudingen anders. Ook de mogelijkheden

voor de studentenoppositie om invloed uit te oefenen op onderwijs en

onderzoek zijn per studierichting, discipline of leerstoel andersoortig.

Bovendien lopen de drijfveren van studenten per studierichting sterk

uiteen. Vooral aan de sociale faculteit is het in de lange jaren zeventig

een drukte van jewelste met initiatieven gericht op het vestigen van te-

genpraktijken. Maar ook studentengroepen aan de andere faculteiten

laten zich niet onbetuigd. Vele activisten citeren met veel plezier de elf-

de anti-Feuerbachstelling van Marx: 'De filosofen hebben de wereld

slechts verschillend geïnterpreteerd; het komt erop aan haar te veran-

deren'.

De kernorganisaties van de politieke vakbond van studenten - SR-

VU en faculteitsgroepen - willen leren van de ervaringen die opgedaan

zijn ten tijde van de KrU: versplintering moet worden voorkomen.

Veel studenten beleven hun radicaliteit vooral als studerende jongere,

als intellectueel in wording, en veel minder als student met een soci-

aaleconomisch belang. De Rode Eenheden en de KRAK-groep had-

218

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 220

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's