Omstreden normalisering - pagina 273
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
heeft het concept nog waarde. Het biedt geen inspiratie, er gaat geen
enkele overtuigingskracht van uit. Het is gebaseerd op verkeerde ver-
onderstellingen en aannames. Voor een succesvolle strategie en een
succesvol optreden optreden heeft de studentenbeweging een heel an-
dere grondslag nodig, staat in menige discussienotitie te lezen.
Tot een publiek afscheid van het concept van de politieke vakbond
komt het niet - het politieke vakbondsconcept verdwijnt stilletjes uit
beeld. Het concept raakt als het ware overwoekerd door de kritiek.
Geen enkele kerngroep omarmt het nog. Hieronder geef ik een over-
zicht van de belangrijkste kritiekpunten op het concept van de politie-
ke vakbond.
Maatschappijtheorie
Piet de Vries weerspreekt in 1978, met een mooie hint naar de ASVA-
brochure De vakbond van studenten in strijd tegen het kapitaal, de stel-
ling dat de belangen van studenten een objectieve bepaling hebben die
per definitie tegengesteld zijn aan die van het kapitaal. ^^ Maar het is de
studentenbeweging niet gelukt, alle 'Althusseriaanse begrippenacro-
batiek' en retoriek (écouter les masses) ten spijt, de tegenstelling tus-
sen kapitaal en arbeid in haar theoretisch-ideologische vertoog en in
haar strategie en optreden achter zich te laten. Het is ook niet gelukt
andere maatschappelijke tegenstellingen en daarmee samenhangende
vraagstukken te verwerken in een nieuw solide en aansprekend con-
cept voor studenten- en coalitiepolitiek. Naast gender en etniciteit
worden thema's als de tegenstellingen tussen arm en rijk, werkenden
en niet-werkenden, jong en oud, welvaart en milieu, hoog en laag op-
geleid genoemd. De kritiek loopt qua inhoud en toon in de pas met
debatten die binnen de PvdA worden gevoerd. Debatten die worden
gevoed door het feminisme, eurocommunisme, anti-stalinisme, de
linkse machtsvorming en de herontdekking van democratietheorieën.
De visie op de maatschappelijke functie van de universiteiten, de
eerste jaren getoonzet door de politieke economie van het onderwijs
en het kwalificatieconcept, is enigszins verrijkt door het Althusseri-
aanse ideologieconcept. Er is meer aandacht gekomen voor de positie
en belangen van intellectuelen, maar tot een aanpassing van het leer-
stuk van de studentenbelangen komt het niet. Voorts wordt opge-
merkt dat de impact van de postindustriële samenleving en de quar-
taire sector voor de universitaire opleidings- en onderzoeksfunctie
nauwelijks doorwerkt in strategie en optreden van de studentenbewe-
271
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 273](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's