GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 140

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

lijke verbanden. Zij zijn in staat bijdragen te leveren aan een meer hu-

mane, socialistische en democratische samenleving via bijvoorbeeld

het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten, technologische

innovaties, maatschappelijke hulpverlening, democratische vormen

van beleids- en besluitvorming, nieuwe leermethoden en politieke

vorming. 'Dutschkiaans' geformuleerd: een goed gekwalificeerde af-

gestudeerde is klaar voor de lange mars door de instituten.

Het ideaal van de klassieke universiteit met haar kleinschalige in-

richting en persoonsgebonden besturing is bij uitstek de locus waar

studenten kunnen worden opgeleid conform de vier kwalificatie-ei-

sen, mits toegankelijk, betaalbaar en met de nodige specifieke student-

voorzieningen. Wel moet de klassieke universiteit worden geschoeid

op de radicale leest van de radenuniversiteit, zoals voor het eerst ver-

woord ten tijde van de KrU - medebeslissingsrecht voor allen, op alle

niveaus. De universiteit wordt primair als een bestuursorganisatie

neergezet waarin (politieke) strijd het dominante besluitvormings-

mechanisme is. 'Medezeggenschap voor allen op alle niveaus' is en

blijft het adagium. Toch is er enig besef dat faculteiten, studierichtin-

gen en onderzoekinstituten ook professionele gemeenschappen zijn

met organisatievormen als projectonderwijs, stage-scriptiegroepen en

(leer)onderzoeksgroepen waarin niet meerderheidsbeslissingen het

dominante coördinatiemechanisme zouden moeten zijn, maar des-

kundigheid en gezag van de wetenschappelijke staf. Uitgewerkte no-

ties over de democratische massa-universiteit als professionele orga-

nisatie voor hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek zijn

echter schaars, overigens ook bij wetenschappelijke staf en bestuur-

ders. Toch wordt, enigszins schoorvoetend, tijdens scholingen vastge-

steld dat hoogleraren en stafleden een natuurlijke voorsprong hebben

op studenten. Daardoor zijn ze gerechtigd meer invloed te hebben op

het bepalen van bijvoorbeeld onderzoeksthema's, probleemstellingen

en de te gebruiken methoden. Stafleden zouden daarom in leer-

onderzoeken en onderzoeksprogramma's een verantwoordelijkheid

moeten hebben die niet ondergeschikt mag worden gemaakt aan ge-

talsmatige verhoudingen. De democratische vorm mag de weten-

schappelijke en maatschappelijke relevantie van onderzoekprojecten

niet gaan domineren, zo concluderen deelnemers aan een marxisme-

seminar van Mundus, de vakbondsgroep aan de subfaculteit Sociaal-

culturele Wetenschappen.''»Een reden temeer om progressieve stafle-

den aangesteld te krijgen, wordt er schielijk aan toegevoegd.

Per speelveld krijgt het kwalificatieconcept enige invulling in eisen,

138

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's