GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 202

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 202

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

moeten komen. Staatssecretaris De Brauw omarmt de voorstellen en

haast zich te zeggen dat dit planningsysteem volledig past bij de

WUB'se bestuursstructuur van de universiteiten en hogescholen. Tn

de nieuwe situatie zullen de relevante aspecten van beleid en bestuur

in nauwe samenwerking tussen universiteitsraad en college van be-

stuur aan de orde kunnen komen. In deze structuur is meer dan voor-

heen verzekerd, dat de universiteit tot een geïntegreerd beleid ge-

raakt, hetgeen ook zijn neerslag zal krijgen in de universitaire bijdrage

tot de planning.'^"*

Roel in 't Veld, als hoofd Planning verbonden aan de Leidse Univer-

siteit, noemt de poging van De Brauw een manier om af te rekenen

met de door hem verfoeide WUB. 'De Brauw dacht McKinsey-achtig.

Structuralistisch. Er kwamen veel bedrijfsmatige schema's aan te pas,

die getuigden van weinig gevoel voor het idee van publieke zeggen-

schap.' Als beleidsambtenaar aan de Universiteit Leiden is hij 'vier-

kant tegen die plannenmakerij.' Hij kan wel op een bepaalde manier

begrip opbrengen voor de pogingen. 'Want anders dan toenmalige

hervormers als Ton Regtien dachten, heeft de WUB de universiteiten

niet opengebroken. De gewenste relatie naar de maatschappij werd

niet gelegd. Integendeel, de paradoxale uitkomst van al die vernieu-

wingsdrift was veeleer dat de universiteit zo gesloten werd als een oes-

ter. Rechtstreeks kon De Brauw dat niet terugdraaien. Daar was het

maatschappelijk klimaat niet naar. Vandaar deze lange omweg om

wat meer centrale greep te krijgen op het universitaire gebeuren.'^s

Staatssecretaris Klein neemt als opvolger van De Brauw in 1973 ferm

afstand van zijn voorstellen. Hij wü, tot vreugde van de colleges van

bestuur, de positie van universiteiten en overheid in het planningssys-

teem versterken (per discipline en per instelling), en een hechtere ver-

binding organiseren tussen ministerie en colleges van bestuur van de

universiteiten. Daarmee schaft hij, aldus In 't Veld, de McKinsey-

planning af.''* Planning krijgt, aldus In 't Veld, 'een dialectisch karak-

ter met politieke aspecten'.^^ Daarvoor moeten het Planning Overleg-

orgaan (POO) en de Adviesgroep Planning (AGP) zorg gaan dragen.^^

In POO en AGP wordt het wetenschappelijk onderzoek opgewaar-

deerd tot een zelfstandig sturingsvraagstuk in termen van planning,

staffing en wijze van financiering met wellicht een grotere rol voor mi-

nister en de organisatie voor Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek

(ZWO). Politiek is er veel strijd over taken en bevoegdheden van POO

en AGP. De oppositie in de Tweede Kamer heeft, in lijn met de voor-

stelen van McKinsey, een voorkeur voor onafhankelijk deskundigen

200

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 202

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's