GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 31

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

mmm

21 Luther wortelt in zijn innerlijk zielsbestaan. Ze is geen logisch in elkaar gezet systeem, vrucht van strengen denkarbeid, maar weerspiegeling van wat hij in zijn eigen hart had doorworsteld. In het proces van zijn bekeering moet dus, al blijft de diepste achtergrond daarvan voor ons althans een mysterie, de verklaring van Luther's gronddogma de justificatione per fidem solam worden gevonden. Waar ik dit proces u teekenen ga, zal ik geen gebruik maken van de berichten, door Luther in later jaren over zijn bekeering gegeven, niet omdat ik deze berichten met Denifle voor opzettelijk bedrog houd, maar omdat ik in dit apologetisch betoog ze niet als bewijsstukken kan aanvoeren, waar hun betrouwbaarheid juist in geding is '**'); ik bepaal me daarom tot die bronnen, wier gezag onbetwist is, inzonderheid tot Luther's voorlezingen over den Romeinerbrief, waaruit ook Denifle in hoofdzaak heeft geput **"). Hieruit nu blijkt ongetwijfeld, dat Luther's strijd met de zonde een der hoofdmomenten in zijn bekeeringsproces is geweest. Ik ontken daarom niet, dat ook andere factoren van buiten af op Luther hebben ingewerkt. De jongste studiën over „Luthers Werdung" hebben afdoende getoond, hoe beurtelings Middeleeuwsche Scholastiek, Neoplatonische Mystiek, Augustinus' theologie, de werken van Bernard van Clairvaux en Anselmus van Canterbury, de „Deutsche Theologie" en Tauler's geschriften op Luther invloed hebben uitgeoefend en elk hunner zijn praecipitaat in Luther's geest heeft achtergelaten ^**), maar hoe hoog men den invloed van deze factoren ook schatten moge, de jongste onderzoeker van Protestantsche zijde W. BRAUN komt in zijn Die Bedeutung der Concupiscenz in Luthers Leben und Lehre toch evenals Denifle tot het resultaat, dat „der entscheidende Punkt" ligt in Luther's ervaring van de macht der zonde, inzonderheid „von der erbsündlichen Lust" **"). Nieuw is deze ontdekking zeker niet; wie kent niet den smartkreet van den boeteling uit Erfurt's kloostercel: „Ach meine Sünde, Sünde, Sünde" ""). Dat men hierbij niet te denken heeft aan grove uitwendige zonden of

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's